Content Marketing — teksty, tłumaczenia, grafiki, Social Media, reklama ADS, pozycjonowanie

Słowa kluczowe w tekstach SEO – co musisz o nich wiedzieć?

Obecność fraz w tekstach na stronie internetowej ma ogromne znaczenie. Dobrze dobrane i użyte słowa kluczowe mogą pomóc w poprawie pozycji witryny w wynikach wyszukiwania. Dzięki nim użytkownik w sieci, czyli potencjalny klient, może trafić na daną witrynę internetową. Istotne jest jednak odpowiednie rozmieszczenie i zagęszczenie słów kluczowych w tekstach. Jakimi zasadami warto się przy tym kierować?

jak dobierać słowa kluczowe

Rola słów kluczowych na stronie internetowej

Chcesz zamówić danie z ulubionej restauracji? Szukasz konkretnego modelu samochodu osobowego? A może zastanawiasz się nad kupnem nowego fotela do salonu? Zazwyczaj w takich sytuacjach włączasz przeglądarkę w telefonie lub komputerze oraz wpisujesz w wyszukiwarkę interesujące Cię hasła. Wiesz, że po wpisaniu danego wyrażenia wyświetlą się strony internetowe o tematyce zbliżonej do słów, które znajdują się w pasku wyszukiwarki. To właśnie istota słów kluczowych i wyników wyszukiwania (ang. SERP – Search Engine Results Position). To między innymi dzięki temu procesowi e-commerce nieustannie się rozwija, dając coraz większe możliwości na zamówienie dowolnego produktu lub usługi drogą elektroniczną.

Użytkownik wpisujący słowa kluczowe w wyszukiwarkę chce znaleźć stronę internetową, na której ujrzy treść odpowiadającą jego potrzebom oraz zainteresowaniom. Słowami kluczowymi można nasycić między innymi opisy produktów i kategorii, a także artykuły blogowe

Dobrym przykładem w tej kwestii może być chęć zakupu konkretnego modelu baterii umywalkowej. Użytkownik wpisuje w okno wyszukiwarki nazwę produktu, markę i numer katalogowy modelu. 

(źródło: google.com)

 

W organicznych wynikach wyszukiwania na powyższą frazę pojawiają się różne serwisy, z czego w TOP10 znajduje się podstrona firmy Aleno, dla której stworzyliśmy poniższy opis.

(źródło: aleno.pl)

 

Wprowadzenie frazy kluczowej w postaci nazwy produktu nie tylko wskazuje robotom Google, co znajduje się na danej stronie, ale również pomaga użytkownikowi w odnalezieniu konkretnego modelu baterii umywalkowej. Krótki opis wskazuje na cechy charakterystyczne produktu oraz możliwości jego zastosowania. 

Warto pamiętać, że misją giganta z Mountain View jest uporządkowanie zasobów informacji w taki sposób, żeby stały się one powszechnie dostępne i użyteczne dla każdej osoby na całym świecie. Powyższy opis wpisuje się w ten schemat, ponieważ przy jego stworzeniu głównym założeniem było ciekawe przedstawienie użytkownikowi najważniejszych informacji o produkcie, bez zbędnych uniwersalnych zwrotów, tzw. “wypełniaczy”. Słowa kluczowe w opisie w tym przypadku zostały naturalnie ulokowane, dzięki czemu treść jest wartościowa dla odbiorcy. 

Algorytm Google Panda

Jak powszechnie wiadomo, najpopularniejszą wyszukiwarką na świecie jest Google. Na kolejnych miejscach znajdują się między innymi Bing, Yahoo czy Yandex. Amerykański programista i współtwórca Google – Larry Page opisał idealną wyszukiwarkę jako narzędzie, które świetnie rozumie to, co użytkownik ma na myśli i daje mu dokładnie to, czego chce

Uporządkowanie setek miliardów stron internetowych z pewnością nie należy do najłatwiejszych czynności, dlatego eksperci z Google stworzyli systemy rankingowe, które wykorzystują serię różnego rodzaju algorytmów do analizy stron internetowych. Jednym z nich jest Google Panda, którego celem jest polepszenie jakości wyników wyszukiwania przy jednoczesnym ograniczeniu widoczności serwisów zawierających małowartościowe treści. Przy określaniu tej “wartości” może być brana pod uwagę między innymi:

  • merytoryczność, 
  • oryginalność (dlatego właśnie warto wystrzegać się duplicate content), 
  • aktualność opublikowanych informacji. 

Algorytm Google Panda już od 2011 roku przeprowadza rewolucję w świecie content marketingu, wyraźnie dając do zrozumienia, że liczy się to, by dostarczyć użytkownikowi jak najlepsze informacje odpowiadające jego zapytaniu. I tu ogromną rolę odgrywają właśnie słowa kluczowe, które pomagają robotom Google zrozumieć, co znajduje się na stronie internetowej i jej podstronach. 

Zagęszczenie słów kluczowych w tekstach

Istotą SEO copywritingu jest stworzenie ciekawych i angażujących opisów z uwzględnieniem zasad pozycjonowania stron internetowych. Przez błędne rozumienie reguł dotyczących nasycania tekstów słowami kluczowymi wiele osób stara się na siłę wstawiać je do treści pod SEO. Keyword stuffing, czyli sztuczne i nadmierne upychanie słów kluczowych w tekście jest niezgodne z wytycznymi Google. Taka praktyka może zakończyć się nawet nałożeniem kary na stronę internetową. 

Owszem, kilkanaście lat temu umieszczenie słowa kluczowego w co drugim zdaniu mogło przyczyniać się do wzrostu pozycji w wynikach wyszukiwania. Teraz jest odwrotnie. Stwierdzenie: “im mniej, tym lepiej” może być zbyt dosadne, dlatego my wychodzimy z założenia, że “im naturalniej, tym lepiej”. Weźmy pod uwagę fakt, że użytkownik nie jest algorytmem. Keyword density, czyli zagęszczenie słów kluczowych, to niestety powszechny mit SEO copywritingu. 

Jak często używać słów kluczowych w tekstach SEO?

Nie ma uniwersalnego przepisu na procentowe czy liczbowe zagęszczenie słów kluczowych w tekstach. Każdy opis czy artykuł jest inny, dlatego sztywne trzymanie się zasady, załóżmy, jednego wystąpienia frazy kluczowej na 1000 znaków, może się po prostu nie sprawdzić. Zarówno od nadmiernego nasycenia opisu słowami kluczowymi, jak i skrajnej synonimizacji treści, tekst staje się po prostu nieczytelny, a czasem nawet zupełnie traci sens. 

Z drugiej strony niełatwo jest napisać artykuł o długości 5 000 znaków na temat pielęgnacji włosów ze ścisłym trzymaniem się zasad, że w całym tekście słowo “włosy” może wystąpić maksymalnie 5 razy – naturalne jest, że ta fraza pojawi się częściej. W takich sytuacjach potrzebne jest indywidualne podejście, wyczucie copywritera oraz jego umiejętności i doświadczenie w tym zakresie.

Podobną sytuację można zauważyć w przypadku opisów produktów, dla których trudno znaleźć bezpośrednie synonimy. Za przykład weźmy takie produkty, jak drzwi, sznurowadła, spodnie czy zegarki – czasem trudno nazwać je inaczej. W przypadku zegarka dobrym rozwiązaniem okazało się przedstawienie go jako eleganckiego dodatku do stylizacji. Ponadto w tym opisie idealnie sprawdził się również synonim “czasomierz”, pomimo tego, że nie jest często używanym wyrazem w języku polskim. 

(źródło: zegarek.net)

 

Odmiana słów kluczowych – czy jest konieczna?

Niektórzy zastanawiają się, jak wpisywać słowa kluczowe do wyszukiwarki Google, żeby otrzymać sprecyzowane wyniki. Frazy występują w formie nieodmienionej i zazwyczaj właśnie w takiej postaci użytkownicy wpisują je do wyszukiwarki. Trudno wyobrazić sobie sytuację, w której kobieta, chcąca zrobić zakupy w sklepie odzieżowym, wpisze w wyszukiwarkę zdanie: 

chcę kupić różową sukienkę w niskiej cenie

Zamiast tego najprawdopodobniej wpisze:

 różowa sukienka niskie ceny

Idąc tym tokiem myślenia, najlepiej byłoby umieścić w tekstach wszystkie frazy w bezokoliczniku, ale nie o to chodzi w tworzeniu unikalnych, merytorycznych i wartościowych tekstów. Odmiana słów kluczowych w treści SEO jest jak najbardziej dozwolona i w wielu przypadkach nawet wskazana. Znów należy odwołać się do zasady, że im bardziej naturalny dla użytkownika jest tekst – tym lepiej.

 

Pozycjonowanie lokalne i frazy z miejscowością w nazwie – jak sobie z nimi poradzić?

Jednym z elementów pozycjonowania lokalnego jest zastosowanie słów kluczowych z miejscowością, w schemacie: keyword + nazwa miasta, na przykład:

fryzjer Warszawa

usługi hydrauliczne Poznań

wypożyczalnia samochodów Kraków

Trudno znaleźć sytuację, w której nazwa miejscowości nie miałaby zostać odmieniona. Wystarczy porównać napisany tekst do słów, które wypowiadałoby się na żywo. Nie powiemy: “Czy jest jakiś dobry fryzjer Warszawa?” tylko “Czy jest jakiś dobry fryzjer w Warszawie?”. 

Czy warto stosować synonimy w tekstach SEO?

Dobrą praktyką przy pisaniu treści na www jest stosowanie wyrazów bliskoznacznych. Jednak i do tej kwestii trzeba podejść z odpowiednim wyczuciem oraz dozą ostrożności. Słowniki synonimów online są przepełnione wyrazami bliskoznacznymi, które w wielu przypadkach niestety nie mają do siebie tak blisko, jak moglibyśmy podejrzewać. Wystarczy spojrzeć na zestawienie wyrazów “sukienka” oraz “habit”, które według popularnego, wirtualnego słownika stanowią zwrot bliskoznaczny.

W głównej mierze używanie synonimów jest wskazane, przede wszystkim ze względu na oryginalność oraz atrakcyjność tekstu. Ponadto, nie tylko wyrazy bliskoznaczne, ale również różnego rodzaju skojarzenia wpływają pozytywnie na działania SEO. Google nie jest tylko wyszukiwarką, która wyświetla strony ze słowami wpisanymi przez użytkowników do okna wyszukiwarki. Rozwój technologiczny sprawia, że wyszukiwarka coraz bardziej “rozumie” oraz właściwie interpretuje zapytania i treść danej strony.

Jak pisać dobre teksty SEO?

Możliwości, jakie stają przed właścicielami sklepów online oraz stron internetowych w zakresie budowania contentu, są praktycznie nieograniczone. Alexi Douvas z Search Quality Team w Google radzi, by dostosowywać treści na stronie internetowej do potrzeb użytkowników, a nie wyszukiwarek. Zawsze należy pisać teksty, które samemu chciałoby się przeczytać. Używać sformułowań, które będą zrozumiałe dla odbiorców. Tworzyć treści, które wnoszą wartość i odpowiadają na potrzeby użytkownika – człowieka, który szuka odpowiedzi na zadane przez siebie pytanie. Dotyczy to zarówno artykułów eksperckich, jak i opisów kategorii czy nawet treściwych opisów produktowych. Tylko takie podejście pozwoli na stworzenie prawdziwych i spójnych tekstów, które poprowadzą czytelnika przez interesującą go tematykę.

Jeśli szukasz wsparcia w budowaniu unikalnych treści na stronę internetową, jesteś w dobrym miejscu. Jako doświadczona i profesjonalna agencja content marketingowa znamy wartość słowa oraz wiemy, w jaki sposób je wykorzystać, żeby przyniosło korzyści Tobie i Twoim klientom.

frazy kluczowe w tekstach SEO