Jak zoptymalizować content pod algorytmy Google?

Jak zoptymalizować content pod algorytmy Google?

0 Comments

Jak zoptymalizować content pod algorytmy Google?

Poprawnie zoptymalizowany content to nie tylko nasycenie tekstu słowami kluczowymi. Aby „spodobać się” Google, trzeba zadbać o wiele innych elementów.
Jak zoptymalizować treści na swojej stronie internetowej, aby zyskać wiarygodność w oczach algorytmów Google i znaleźć się wysoko w rankingu? Sprawdź!

Niektórzy właściciele stron internetowych błędnie zakładają, że dopasowanie contentu do algorytmów Google polega jedynie na nasyceniu treści słowami kluczowymi. Tymczasem wyszukiwarka ma wobec tekstów, grafik i wideo znaczenie większe wymagania. O jakie aspekty trzeba zadbać, aby zyskać zaufanie Google i mieć szansę na wysoką pozycję w rankingu? Wyjaśniamy!

content, który sprzedaje

Optymalizacja treści tekstowych 

W ciągu ostatnich kilkunastu lat działanie algorytmów Google zmieniło się diametralnie. W kwestii contentu jedną z pierwszych zmian było wprowadzenie algorytmu Panda w 2011 roku. Od tego czasu stronom z tzw. thin content, czyli treściami niskiej jakości, mocno obniżano pozycję. Następnie wprowadzono jeszcze kilka innych dużych rewolucji. 

Wszystko to sprawiło, że dziś, aby spodobać się wyszukiwarce Google, trzeba zadbać o wiele różnych elementów, a nie, jak dawniej, wyłącznie o umieszczenie w treści jak największej ilości fraz.  

Przedstawiamy najważniejsze z nich.  

Jakość udostępnianych treści 

Wysoka jakość treści to podstawowa kwestia w procesie optymalizacji contentu pod kątem algorytmów Google. Wyszukiwarka znacznie chętniej promuje strony, które oferują użytkownikom teksty o bogatej wartości merytorycznej i odpowiadają na zadawane przez nich pytania. Działaniem, które warto wdrożyć, jest przeprowadzenie audytu ux, czyli User Experience. To suma wszystkich reakcji i odczuć, których doświadcza użytkownik naszego produktu. Otrzymany wynik sprawdza więc, czy treści na stronie są satysfakcjonujące. 

Ważne jest wyczerpanie tematu, aby czytelnik po zapoznaniu się z treścią nie czuł niedosytu. Jednak długość tekstu powinna być podobna do tej w tekstach konkurencji. Wszystkie teksty muszą być również w pełni unikalne.  

Nasycenie słowami kluczowymi 

Słowa kluczowe to jeden z najistotniejszych aspektów w procesie optymalizacji strony pod kątem SEO. Jednak w tym obszarze pojawia się sporo błędów. Przede wszystkim należy unikać umieszczania sztucznych fraz w treści – Google bardzo dobrze radzi sobie z odmianami wyrazów oraz z synonimami. Zdania typu „Dobry mechanik Gdańsk to podstawa, aby…?” nie są zbyt dobrym pomysłem. Darmowy audyt SEO to częsta możliwość proponowana przez agencje SEO przed podjęciem współpracy.

Oprócz tego fraz nie może być zbyt dużo, bo wyszukiwarka uzna to za nienaturalne działanie. Nie ma jednak konkretnych wytycznych co do ich ilości. Ważne jest to, aby tekst był atrakcyjny dla użytkownika, a nie sztuczny. Słowa kluczowe powinny znaleźć się przede wszystkim w nagłówku H1, we wstępie, a następnie kilka razy w tekście, w tym w śródtytułach.

czy w ciąży można jeździć na rowerze

Zdj. 1. Rozkład frazy kluczowej na różnych poziomach tekstu. Źródło: zdrowedziecko.com

Nagłówki HTML 

Zadaniem nagłówków jest uporządkowanie treści. Dzięki nim czytelnik może szybko zorientować się, czego dotyczy tekst, a także w której sekcji znajdzie interesujące go zagadnienia. 

Istnieje sześć nagłówków HTML (H1-H6), jednak H5 oraz H6 stosuje się wyłącznie w bardzo długich tekstach. W średniej długości treści należy skupić się na nagłówku H1, który jest najważniejszy, oraz na śródtytułach od H2 do H4. Bardzo ważne jest to, aby używać ich zgodnie z hierarchią. 

Zdj. 2. Przykład nagłówków H2 i H3 (kolor pomarańczowy: H2, kolor fioletowy: H3). Źródło: adsright.pl

Linkowanie

Linkowanie można podzielić na działania on-site i off-site, czyli link building(LB). Linkowanie wewnętrzne wydłuża czas spędzony przez użytkownika na stronie internetowej – im dłuższa sesja, tym lepiej strona prezentuje się w oczach wyszukiwarki Google. To jednak nie wszystko. Linkowanie wewnętrzne poprawia Także nawigację na stronie, co dotyczy zarówno użytkowników, jak i robotów indeksujących. 

Linki mogą prowadzić do: 

  • innych wpisów blogowych, 
  • innych podstron w obrębie domeny, 
  • kart produktów lub opisów kategorii w sklepie internetowym, 
  • poszczególnych sekcji na stronie (z menu głównego). 

Zdj. 3. Przykład linkowania zewnętrznego. Źródło: prawnymarketing.pl

Zdj. 4. Przykład linkowania wewnętrznego. Źródło: zdrowedziecko.com

Formatowanie i urozmaicenie tekstu

Kolejny bardzo ważny aspekt optymalizacji pod algorytmy Google to zwiększenie czytelności treści. Kategorycznie należy unikać długich ścian tekstu. Akapity powinny być krótkie i opatrzone śródtytułami (nie można zapominać o użytkownikach mobilnych). 

Warto stosować wyróżnienia (pogrubienia, kursywa itp.), listy, wypunktowania, a także urozmaicać tekst zdjęciami, grafikami albo wykresami. 

Wszystko po to, aby czytelnik mógł z łatwością i przyjemnością przyjąć content. W przeciwnym wypadku prawdopodobnie szybko się zniechęci i opuści stronę, a to z kolei przyczyni się do wysokiego współczynnika odrzuceń, który nie jest mile widziany przez Google. 

Zdj. 5. Różnorodne formatowanie tekstu. Źródło: sprawnymarketing.pl

Zdj. 6. Różnorodne formatowanie tekstu. Źródło: zdrowedziecko.com

Przyjazne adresy URL

Adresy URL wprawdzie nie znajdują się wewnątrz treści, jednak one również mają znaczenie i należy uwzględnić je w optymalizacji. Aby roboty Google dobrze oceniły np. podstronę z wpisem na blogu, adres do niej prowadzący musi być przyjazny, czyli krótki, logiczny i dobrze odzwierciedlający zawartość podstrony.

decablog

Zdj. 7. Adres URL bloga marki Decathlon. Źródło: blog.decathlon.pl

Podstawowe zasady tworzenia przyjaznych adresów URL:

  • wyrazy oddzielaj krótkimi myślnikami, 
  • nie stosuj wielkich liter, 
  • nie stosuj polskich znaków, 
  • umieść w adresie najważniejsze słowo kluczowe,
  • usuń niepotrzebne parametry, 
  • maksymalnie uprość i skróć adres.

Meta tytuł i opis

Meta tytuł i opis strony to elementy, które podobnie jak adresy URL nie są widoczne w samej treści, jednak mimo to mają znaczenie przy jej optymalizacji.  

Tytuł podstrony jest czynnikiem rankingowym SEO. Powinien zawierać słowo kluczowe i przedstawiać najważniejszy wątek poruszany na stronie. Opis nie ma natomiast bezpośredniego wpływu na pozycję witryny. Jego głównym zadaniem jest zainteresowanie użytkownika i zachęcenie do odwiedzenia strony. 

Każda podstrona w obrębie domeny powinna mieć swój unikalny meta tytuł i meta opis.

Zdj. 8. Meta tytuł i opis strony eskk.pl. Źródło: wyniki wyszukiwania Google

Optymalizacja treści graficznych

Wiele osób zapomina, że content to nie tylko teksty. Ten termin obejmuje również treści graficzne i treści wideo, które także należy odpowiednio zoptymalizować pod kątem algorytmów Google. 

Najważniejsze zasady optymalizacji obrazów:

  • ustaw zwięzły, logiczny opis oraz nazwę (umieść w nich słowo kluczowe), 
  • uzupełnij atrybut ALT (alternatywny opis widoczny dla robotów), 
  • unikaj sztucznego upychania fraz, 
  • zadbaj o odpowiednią jakość i rozdzielczość, 
  • zwróć uwagę na wagę i rozmiar, 
  • pod zdjęciem umieść opis/źródło, 
  • przygotuj mapę obrazów. 

Optymalizacja treści wideo wygląda podobnie. Należy zadbać przede wszystkim o meta dane (opis i tytuł) oraz o wysoką jakość i odpowiednie parametry filmu.
Wskazane przez nas elementy optymalizacji contentu to podstawowe czynności, bez których nie można liczyć na wysoką pozycję w Google. Niezależnie od tego, jaki rodzaj treści publikujesz, pamiętaj o przedstawionych tu zasadach.

 

Grupa iCEA
Grupa iCEA to kluczowa spółka holdingu Digital Now!, która działa w sektorze marketingu internetowego. Dzięki biznesowemu podejściu do pozycjonowania stron internetowych realizuje strategie, które bezpośrednio przekładają się na wzrost sprzedaży i zysków swoich klientów. Od 2007 roku wyznacza standardy w branży SEO/SEM. Dysponuje największym działem technicznym w Polsce, liczącym ponad 300 pracowników, ekspertów SEO z wieloletnim doświadczeniem. Firma rozwija się także poza granicami Polski, gdzie z powodzeniem realizuje projekty w USA i Azji. Pracuje dla takich klientów jak: Romet, Viessmann, PZU, Orange, Bielenda, Sneaker Peaker, nokaut.pl, epaka.pl, 123 Łazienka, Lou, Gerda, merlin.pl i wielu innych.

0

You May Also Like

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *