Storytelling, czyli jak opowiedzieć, by sprzedać

Zastanawiasz się, czym jest storytelling i jak może on wpłynąć na wizerunek Twojej firmy? Narracja jest nieodłącznym elementem kultury, a opowiadanie historii to naturalny sposób przekazywania informacji, dzielenia się emocjami i budowania więzi. Jak mówić, żeby inni chcieli nas słuchać?

Czym właściwie jest storytelling
i co wspólnego ma z marketingiem?

Pamiętasz historię o kopciuszku lub inne, opowiadane w dzieciństwie bajki? Pewnie też z wypiekami na twarzy czekałeś na rozwiązanie zagadki i szczęśliwe zakończenie. No właśnie. W marketingu jest podobnie, chodzi o to, by opowiedzieć historię, która zaciekawi słuchaczy i sprawi, że będą chcieli skorzystać z usług, które proponujesz. Storytelling jest współczesnym narzędziem do budowania wizerunku marki oraz sztuką świadomego budowania relacji, opartą na autentyczności.

We współczesnym świecie, przesyconym informacjami i ilością bodźców, które odbieramy codziennie, proste przekazy już nie działają. Następuje zobojętnienie i mamy do czynienia z efektem znanym w marketingu pod pojęciem attention crash - informacje, które powinniśmy zakwalifikować jako ważne, uznajemy jako nieistotne. Stąd różnego rodzaju zabiegi specjalistów od marketingu: przykucie uwagi odbiorcy i zainteresowanie go produktem jest warunkiem koniecznym dla powodzenia, czyli sprzedania usługi.

Co więc działa? Przede wszystkim zapadające w pamięć historie, które odbierane są jako autentyczne. Przykucie uwagi konsumenta to połowa sukcesu, a jeśli sprawimy, że zostanie z nami na dłużej i zapozna się z ofertą - odnieśliśmy zwycięstwo. To, co działa najbardziej, to historia, która się sprzedaje bez podejrzenia o to, że powstała na potrzeby sprzedaży czegokolwiek.

Nie tylko dzieci
kochają bajki

Emocje wpływają na sprzedaż - kupujemy sercem. Zapamiętujemy to, co wzrusza albo bawi. Kluczem do sukcesu jest więc stworzenie historii, która pozwoli na utożsamienie się odbiorcy, czyli klienta, z bohaterem. Wkraczając w świat konsumenta powinniśmy zadbać jednak, by to, co mówimy nie było sztampowe i oklepane, liczy się innowacyjność i pomysłowość. Szkielet opowieści zwykle jest ten sam, ogólnie można określić go jako podróż bohatera, który zmierza do rozwiązania problemu. Emocjonalny moment, w którym konsument utożsamia się z bohaterem to motyw próby, konflikt czy misja do wykonania. Kibicujemy bohaterowi bajki, jesteśmy ciekawi zakończenia. Rozwiązaniem, niezbędnym do wykonania misji, jest produkt Twojej marki. Tylko on gwarantuje powodzenie. Przepisem na sukces jest wymyślenie ciekawej historii, którą obudować można szkielet, rdzeń opowieści.

Rodzaje storytellingu

Wyróżniamy parę sposobów zastosowania storytellingu w budowaniu historii. Są to:

  • who i am - opowiedzenie historii o sobie, podkreślenie kim jestem jako osoba prywatna, jakie są moje cele, marzenia czy pragnienia - oczywiście w odniesieniu do idei promowanej przez naszą firmę;
  • why i am here - przedstawienie korzyści płynących z podjęcia działań, często na pierwszy rzut oka zbyt trudnych lub niekorzystnych;
  • the teaching style - opowiedzenie historii sukcesu, czego się nauczyłem, jak produkt czy usługa, zmieniły moje życie.

Elementem spajającym je wszystkie jest studium przypadku indywidualnej jednostki - czyli case study. Dużo większe wrażenie robi przecież historia rzeczywistej, nawet niekoniecznie znanej publicznie osoby, niż przedstawienie samej idei.

Storytelling
a codzienność

Jeśli nadal zastanawiasz się, jak storytelling może przydać ci się w kreowaniu wizerunku marki, podpowiadamy:

Postaw na autentyczność, nie używaj sztampowych określeń. Pokazuj codzienność - firma to nie sztuczny, bezosobowy twór. Firmę tworzą ludzie, którzy mają swoją historię, opowiedz ją! Postaw na content marketing, stworzenie pozytywnego wizerunku marki pozwoli zjednać sobie sympatię konsumenta. Jego zaufanie to klucz do sukcesu.

Jak zbudować historię,
która się sprzeda?

Przede wszystkim, zadbaj o to, by historia była ciekawa. Zastanów się, co chcesz przekazać, jakie wartości wypromować i zaplanuj efekt końcowy. Określ docelową grupę konsumentów, ich wiek, zainteresowania, sposób myślenia. Co dalej? Przystąp do dzieła:

  • zadbaj o optymalną długość;
  • używaj neutralnego języka;
  • nie używaj sztampowych zwrotów;
  • bądź autentyczny.

Profesjonalny storytelling
to przepis na sukces

Storytelling to opowiadanie historii, narzędzie wspierające proces budowania wizerunku marki. Razem z nami stworzysz opowieść, która będzie zrozumiana i zapamiętana. Zaufanie klienta jest gwarancją sukcesu. Zastanawiasz się, jak zwiększyć sprzedaż? Postaw na profesjonalny copywriting. Oferta naszej agencji skierowana jest do firm z Poznania, Wrocławia oraz innych miast na terenie całej Polski.

Zostaw swojego maila

Chętnie umówimy się
z Tobą na kawę i rozwiążemy problem!