Content Marketing — teksty, tłumaczenia, grafiki, Social Media, reklama ADS, pozycjonowanie

Cross-border jako jeden z trendów e-commerce w 2023

Wraz z rozwojem technologii i szybkim wzrostem globalizacji, coraz więcej firm decyduje się na zdobycie nowych rynków zbytu. Cross-border jako jeden z trendów e-commerce w 2023 wymaga jednak podjęcia pewnych kroków. Dowiedz się, co to jest cross-border, jakie może przyjmować formy i jak może wpłynąć na Twój biznes.

Czym jest cross-border?

Cross-border oznacza przepływ towarów, usług, różnych form kapitału i ludzi pomiędzy co najmniej dwoma różnymi państwami. Działania cross-border obejmują wszystko — od zakupu towarów z zagranicznych rynków do tworzenia sieci sprzedaży w różnych krajach, a także współpracę między zagranicznymi przedsiębiorstwami. Wspomniane działania pomagają firmom w globalnym handlu, pozwalając im na dotarcie do nowych rynków oraz zwiększenie efektywności i jakości produkcji. Dla wielu polskich firm działających w e-commerce cross-border to szansa na rozwój. Dlaczego?

Sprzedaż międzynarodowa w e-commerce

Sprzedaż międzynarodową w świecie e-commerce wspierają znane narzędzia, takie jak ogólnoświatowe systemy płatności, oprogramowania sklepów, czy dostęp do transgranicznych wysyłek.  Platformy do tworzenia sklepów online oferują obecnie rozwiązania ułatwiające sprzedaż międzynarodową, takie jak integracja z międzynarodowymi marketplace czy usługi logistyczne fulfillmentu dla e-commerce.

Najpopularniejszą formą sprzedaży cross-border jest korzystanie z serwisów typu marketplace o międzynarodowym zasięgu. Dużą zaletą serwisu jest możliwość obsługi go w różnych wersjach językowych oraz oprogramowanie, które pozwoli zrobić zakupy za pośrednictwem aplikacji mobilnych lub social media.

Kierunki dla polskiego e-commerce

Na myśl o współpracy międzynarodowej wielu przychodzą Niemcy. Nic w tym dziwnego, jednak rynki niemieckie mogą być już przesycone polskimi produktami i usługami.

Kierunkami dla polskiego e-commerce stają się rynki Czech, Słowacji, Węgier, a także Chorwacji czy Grecji. W tych krajach obowiązują podobne regulacje prawne, które w ramach UE zostały ujednolicone. Sprzedaż ułatwią wspomniane już międzynarodowe marketplace’y czy platformy aukcyjne. Pamiętaj jednak, że te formy powinny być jedynie uzupełnieniem oferty Twojego sklepu i dodatkowym kanałem sprzedaży, jeśli zależy Ci na budowaniu wizerunku swojej marki.

Podstawy budowania strategii cross-border w e-commerce

Sprawne działanie w obrębie e-commerce wymaga odpowiedniego przygotowania. Poznaj 5 kluczowych zasad budowania strategii cross-border.

  1. Zidentyfikuj rynki docelowe

Przed rozpoczęciem sprzedaży ważne jest, aby zidentyfikować rynki docelowe, w których chcesz sprzedawać swoje produkty. Musisz zrozumieć różnice między rynkami i wyznaczyć najbardziej odpowiednie dla Twojej firmy cele.

  1. Poznaj regulacje prawne 

W innym kraju mogą obowiązywać regulacje prawne i fiskalne. W szczególności ważne jest, aby zrozumieć wszelkie wymogi dotyczące zakupu produktów, płatności, wysyłki, cła i podatków.

  1. Wybierz właściwy model dostawy

Możesz wybrać między dostawą bezpośrednią, zamówieniami wieloetapowymi lub skorzystać z usług dostawców zewnętrznych, aby zapewnić szybką i niezawodną wysyłkę wszystkim twoim klientom.

  1. Ustaw właściwe opcje płatności

Zapewnij swoim klientom szeroki wybór opcji płatności, aby mieli możliwość wyboru opcji, która najlepiej im odpowiada. Istnieje wiele opcji płatności, w tym karty kredytowe, portfele internetowe i bankowość internetowa.

  1. Monitoruj i poprawiaj swoją strategię

Po uruchomieniu swojej strategii cross-border ważne jest, aby stale monitorować i poprawiać swoje działania. Monitorowanie wskaźników jakości, w tym prędkości dostaw, jakości obsługi klienta i poziomu zadowolenia klienta, może być kluczowe w zapewnieniu sukcesu Twojej strategii cross-border.

Czy cross-border jest dla każdego?

Cross-border wymaga podejmowania wielu decyzji oraz przygotowania. Jeśli planujesz otworzyć się na cross-border, rozważ skorzystanie z usług firm oferujących fulfillment dla e-commerce. To obsługa logistyczna związana z fizycznym magazynowaniem, kompletacją i wysyłką zamówień do Twoich klientów. W niektórych zadaniach, np. budowaniu strategii, przygotowaniu treści na stronę czy opisów produktów warto zwrócić się do agencji marketingowej, która zapewni Ci odpowiednie wyniki.