Opisy meta description są najczęściej pomijanymi elementami podczas procesu optymalizacji strony. Niesłusznie, bowiem tagi te są nie tylko skrupulatnie analizowane przez algorytmy wyszukiwarek. Dobrze skonstruowany opis strony może skutecznie przyciągnąć uwagę użytkownika. Czym jest meta description oraz jak wpływa na widoczność witryny? I co najważniejsze: jak tworzyć unikalne opisy?

 

Meta description: dawniej i teraz

Meta description to nic innego jak określenie jednego z wielu znaczników HTML. Inaczej rzecz ujmując: to opis, który wyświetla się w wynikach wyszukiwania, bezpośrednio pod adresem URL danej strony. Jego zasadniczym celem jest skłonienie użytkownika do odwiedzenia danej witryny oraz pogrubienie słów pasujących do wyszukanego hasła. W skrócie: jest to opis, który streszcza zawartość danej podstrony oraz uwydatnia słowa kluczowe.

Warto wspomnieć, że przed 2009 rokiem tag ten pełnił nieco inne funkcje, niż obecnie. Wówczas opisy meta stanowiły istotny czynnik rankingowy. Ich optymalizacja polegała najczęściej na umieszczaniu w treści najistotniejszych dla strony fraz kluczowych. To w połączeniu ze znacznikiem meta keywords mogło prowadzić do osiągnięcia wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania. Z chwilą, gdy oba elementy przestały pełnić omawianą rolę, wiele osób straciło nimi zainteresowanie. Pomimo tego, że tag ten nie ma bezpośredniego przełożenia na rankingi strony, to i tak może skutecznie wpłynąć na zwiększenie jej widoczności. W jaki sposób?

Czy warto stosować meta description?

Opisy meta pozwalają przede wszystkim zwiększyć klikalność witryny, czyli tzw. CTR – Click Through Rate. Niejednokrotnie to właśnie te tagi wpływają na decyzję użytkownika w kwestii wyboru strony. Unikalna i ciekawa treść potrafi skutecznie wzbudzić zainteresowanie naszymi produktami, usługami czy publikowanymi na blogu artykułami. Zwiększona liczba odwiedzin na stronie to nie tylko poszerzone grono potencjalnych klientów lub czytelników. CTR jest czynnikiem rankingowym, dlatego dobrze skonstruowany opis meta z odpowiednimi frazami kluczowymi może pośrednio wpływać na widoczność witryny.

Co się stanie, gdy nie stworzymy opisu meta dla naszych podstron? W takiej sytuacji o jego treści zadecyduje sama wyszukiwarka. Bardzo często kopiuje ona fragment tekstu, który umieszczony został na witrynie. W efekcie nie mamy wpływu na sposób wyświetlania podstron w organicznych wynikach wyszukiwania. Dodatkowo Google sam stworzy meta tag, gdy opis nie odpowiada zapytaniu wygenerowanym przez użytkownika. To tłumaczy, dlaczego tak istotną kwestią jest ich umiejętne tworzenie.

Meta description – ile znaków?

W ostatnim czasie kwestia ta budzi najwięcej wątpliwości. W grudniu 2017 roku doszło do istotnej zmiany, a ściślej mówiąc Google ogłosiło wydłużenie opisów: z dotychczasowych 150-170 na 300-320 zzs. Mimo, iż decyzja ta wzbudziła niemałe emocje wśród przedstawicieli branży, w maju 2018 roku doszło do kolejnej zmiany w długości opisów. Obecnie powinny one wynosić między 155 a 160 zzs.

Warto dodać, że Google mierzy długość w pikselach oraz oficjalnie nie ogłosiło ile dokładnie znaków powinno mieć meta description. Przyjęło się jednak, że 156 zzs jest najbezpieczniejszym rozwiązaniem, gdyż treść obszerniejszych tagów jest ucinana przez wyszukiwarkę oraz zastąpiona wielokropkiem. Warto również pamiętać, że w sytuacji, gdy treści publikowane na witrynie posiadają daty publikacji, to Google może uznać je za część opisu meta. W efekcie limit może być zmniejszony do około 139 zzs.

Meta description – jak pisać?

Głównym zadaniem tego opisu jest wzbudzenie zainteresowanie, a tym samym zachęcenie użytkownika do odwiedzenia naszej witryny. Ten często pomijany element wpływa również skutecznie m.in. na optymalizację treści na blogu. O czym musimy pamiętać, aby meta tag odznaczał się odpowiednią atrakcyjnością i przejrzystością?

Stosuj Call-to-action

W celu przekonania użytkownika do zapoznania się z naszą ofertą, musimy wezwać go do działania. Warto więc sięgać po zwroty: „Zapoznaj się”, „Sprawdź”, „Okryj”, „Wejdź” itp.

Przyciągnij uwagę lub zapewnij rozwiązanie

W tym krótkim opisie powinniśmy zwięźle uzasadnić odbiorcy, dlaczego ma odwiedzić właśnie naszą witrynę. Przydatne w tym aspekcie okażą się wzmianki o aktualnych promocjach czy rabatach.

Wykorzystaj model AIDA

Pomimo tego, że opis meta nie może być za długi, warto podczas jego tworzenia sięgnąć po sprawdzony, 4-etapowy przepis na przyciągnięcie klienta. Jak wykorzystać model AIDA? Meta tag do każdej podstrony powinien zwracać uwagę odbiorcy, wzbudzać jego zainteresowanie i pożądanie danym produktem/usługą, a następnie wzywać do działania.

Nie okłamuj użytkownika

Pamiętajmy, że meta description stanowi streszczenie tego, co znajduje się na witrynie. Pomimo tego, że bardzo często przybiera on formę tekstu sprzedażowego, nie możemy zapomnieć o jego podstawowym zadaniu. W sytuacji, gdy wprowadzimy użytkownika w błąd, umieszczając w opisie nieprawdziwe informacje, może on stracić zaufanie do naszej witryny.

Używaj fraz kluczowych

Pomimo tego, że meta tag nie wpływa bezpośrednio na pozycję strony w wyszukiwarce, to jest on odczytywany przez algorytmy Google’a do zrozumienia tego, jaka treść się na niej znajduje. Jest on więc pomocny w indeksowaniu witryny. Ponadto, jeśli stosowana przez nas fraza jest pokrewna z tym, co wpisał w pole użytkownik, zostanie ona pogrubiona. To z kolei skutecznie przykuwa uwagę. Warto jednak uniknąć zbędnego „upychania” fraz kluczowych. Meta tagi tworzone są dla ludzi, a nie dla robotów. Dlatego w tak krótkiej formie tekstu w zupełności wystarczy jedna fraza.

Stwórz meta-tag do każdej podstrony

Bez względu na to ile posiadamy podstron w sklepie internetowym lub artykułów na blogu, do każdego z nich powinniśmy stworzyć unikalne opisy meta.

Jeśli już wiemy, jak tworzyć unikalne opisy meta,  nie powierzajmy tego zadania wyszukiwarce. Tag ten wpływa pośrednio na prawidłową optymalizację witryny oraz może skutecznie przyciągnąć uwagę użytkowników.

Meta description - jak tworzyć?

 

Jeden komentarz

  1. Zgadzam się, coraz częściej zapominamy o meta descrption, a moim zdaniem to jest jeden z głównych elementów, który może zadecydować o wejściu na stronę potencjalnego klienta. Tym bardziej warto się zainteresować SXO (Search Experience Optimization) w tym właśnie opisem dla wyszukiwarek, tytułem i stosowaniem danych strukturalnych, które stoją za wyświetlaniem rozszerzonych wyników (Rich Snippets).

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *