Content Marketing — teksty, tłumaczenia, grafiki, Social Media, reklama ADS, pozycjonowanie

Q-commerce – szybkie zakupy online drogą do sukcesu?

q-commerce

Q-commerce – szybkie zakupy online drogą do sukcesu?

Obecnie na całym świecie zakupy online stają się coraz bardziej popularne. Oprócz tradycyjnej formy kupowania rzeczy przez internet pojawia się również możliwość realizacji zamówień wraz z błyskawicznym dostarczeniem towaru. Model q-commerce wyróżnia się natychmiastową dostawą pod wskazany przez klienta adres — w przypadku niektórych produktów taki proces może zająć mniej niż 10 minut! Firmy oferujące tego typu usługi umożliwiają kupno wielu rodzajów przedmiotów, od artykułów spożywczych po produkty gospodarstwa domowego, chemię, lekarstwa czy nawet książki. System ofert firm jest dostępny dla klienta całkowicie w formie online. Taka opcja kumuluje w sobie zalety innowacyjności — całym procesem kierujesz z dowolnego miejsca, wystarczy połączyć się z internetem! Jakie inne korzyści, poza oczywistym komfortem  kupującego, niesie za sobą możliwość szybkich zakupów?

Z tego artykułu dowiesz się:

  • czym wyróżnia się q-commerce,
  • jakie wynikają z niego korzyści dla konsumentów oraz przedsiębiorców,
  • jak wygląda nowoczesny marketing.

qcommerce cta

Q-commerce – na czym polega?

Q-commerce (ang. quick commerce), często używany zamiennie z terminem dostawy na żądanie, jest handlem elektronicznym w nowej, usprawnionej formie. Łączy on zalety tradycyjnej sprzedaży internetowej z innowacjami w zakresie szybkich dostaw. To właśnie czas oczekiwania klienta na dostarczenie zamówienia jest głównym czynnikiem o charakterze rewolucyjnym. W przypadku q-commerce, aby zyskać jak największą efektywność, a także konkurencyjność, dostawy realizowane są w przeciągu nawet kilkunastu minut. Zabieg ten poszerzył też zakres tego, co mogą zamawiać klienci indywidualni. Doskonałym przykładem są artykuły spożywcze, stanowiące niszę, do której odwołują się firmy prowadzące działalność o charakterze q-commerce. W ten sposób, stawiając na wygodę, można zamówić np. niezbędne składniki do przyrządzanego dania i spodziewać się ich po chwili pod drzwiami.

Zakupy online w ramach q-commerce nie byłyby jednak możliwe bez dark store’ów. To zamknięte placówki, które zostały przekształcone w centra realizacji zamówień. Takie punkty nie są dostępne dla odwiedzających z zewnątrz, dzięki czemu znajduje się w nich znacznie więcej przestrzeni na przechowywanie zapasów, a także możliwe jest usprawnienie całego procesu. Tzw. ciemne sklepy oferują swoim klientom m.in. możliwość złożenia zamówienia przez internet, szybką dostawę lub odbiór osobisty. 

Sama koncepcja oczywiście nie jest niczym nowym, jednak znacznie zyskała na popularności w trakcie pandemii koronawirusa. Duża część klientów korzystała z zakupów przez internet, a większość sklepów stacjonarnych musiała zostać zamknięta na skutek lockdownu, przez co liczba dark store’ów w ostatnich latach znacznie wzrosła.

Jak przebiega cały proces zamówienia w ramach q-commerce? Za jego realizację odpowiedzialni są kolejno: osoby nazywane zbieraczami, które zajmują się sprawnym pakowaniem produktów, oraz kurierzy, dostarczający zamówienia najczęściej bezpośrednio do domu. Większość nowoczesnych firm oferujących takie usługi udostępnia również swoje aplikacje, gdzie klient bez żadnych przeszkód może śledzić na mapie online podróż kuriera wraz z zamówieniem. Korzysta z nich obecnie już bardzo wielu ludzi na świecie, również w Polsce ich liczba z roku na rok wzrasta.

Skutecznym dowodem na to są badania przeprowadzone przez Gemius w 2021 roku, z których wynika, że aż 73 proc. ogólnej liczby internautów decyduje się na robienie sprawunków drogą online. Zasadnicze znaczenie ma tutaj jednak trwający 2 lata okres pandemii COVID-19. W związku z panującymi obostrzeniami w życiu gospodarczym oraz społecznym znacznie wygodniejszą i bezpieczniejszą formą zakupów okazały się zamówienia internetowe. Obecnie, jak wynika z analizy, osoby kupujące online to z reguły młodzi ludzie z wyższym wykształceniem, którzy sprawnie potrafią ocenić sytuację finansową swojego gospodarstwa domowego. Co więcej, obserwacje przeprowadzone przez PwC szacują, że aż 85 proc. ogólnej liczby Polaków deklaruje utrzymanie obecnej częstotliwości robienia zakupów online w najbliższej przyszłości.

zakupy online
Zdj. 1. Wyniki badań konsumenckich dotyczących deklarowanej częstotliwości robienia zakupów online po COVID-19. Źródło: pwc.pl

Dzięki prężnie rozwijającej się branży handlu elektronicznego szybko rośnie popularność modeli dostaw: Next Day Delivery (z ang. dostawa kolejnego dnia) oraz Same Day Delivery (dostawa tego samego dnia). Światowy popyt na usługi możliwie najszybszego dostarczenia produktów sprawił, że obecnie wiele firm udostępnia te rozwiązania po to, aby sprostać oczekiwaniom swoich klientów. 

Przykładem przedsiębiorstwa korzystającego z pierwszego z modeli jest InPost, który przy odpowiednio wczesnym złożeniu zamówienia przez klienta może swobodnie je zrealizować i dostarczyć do sieci paczkomatów już w następnej dobie. Z kolei firmy oferujące model doręczenia jeszcze tego samego dnia to głównie sieci sklepów spożywczych, np. Carrefour lub Allegro wraz ze swoją innowacyjną metodą dostawy X-press Couriers — dostępnej w sporej liczbie polskich miast. 

dostawa Sprint w ramach modelu Same Day

Zdj. 2. Sieć sklepów Carrefour wraz z dostawą Sprint w ramach modelu Same Day Delivery. Źródło: carrefour.pl

Dostawy żywności obecnie nie muszą dotyczyć jedynie sieci sklepów spożywczych. Naprzeciw oczekiwaniom wielu klientów wychodzi firma Glovo, która umożliwia dostarczenie jedzenia zarówno z popularnych sklepów spożywczych, jak i restauracji typu fast food, np. McDonald’s. Dzięki takiemu rozwiązaniu nie ma konieczności osobistej podróży w celu złożenia zamówienia. Wszystko można zrobić online bez wychodzenia z domu. Sam proces realizacji jest bardzo sprawny, a kierowcy dowożący ciepły posiłek są stale widoczni na mapie. 

dostawa w glovo

Zdj. 3. Charakterystyka dostaw firmy Glovo. Źródło: glovo.pl

Glovo rozwija się bardzo dynamicznie w dziedzinie q-commerce, skutecznie podejmując współpracę z kolejnymi przedsiębiorstwami. Obecnie ponad 2000 kurierów obsługuje dostawy z różnych sklepów i restauracji w całej Polsce. Marka Glovo umożliwia również dostarczanie produktów spożywczych z sieci popularnych sklepów, takich jak np. Biedronka, za pomocą usługi BIEK, lub Żabka, dzięki serwisowi Jush, Jokr czy Lisek. 

     oferta dostaw sieci sklepów Biedronka

Zdj. 4. Oferta dostaw sieci sklepów Biedronka za pośrednictwem platformy Glovo, z pomocą    usługi BIEK. Źródło: biek.pl  

Dlaczego warto inwestować w q-commerce?

Q-commerce staje się w dzisiejszych czasach coraz atrakcyjniejszą formą handlu. Za sprawą zmian zachowań konsumenckich — działalność polegająca na dostarczaniu podstawowych towarów w rekordowym czasie — zdaje się  kluczowa. Szybka dostawa, trwająca już do 10 minut, pozwala np. na zachowanie idealnej świeżości produktów spożywczych. A potencjalni klienci szczególnie zwracają uwagę na komfort i maksymalnie krótki czas oczekiwania na zamówione dobra. 

Raport Omni commerce 2021, opracowany przez wykwalifikowanych badaczy, wykazuje, że oferowanie szerokiego asortymentu w najlepszych cenach, z dostawą pod drzwi tego samego lub kolejnego dnia, bezpośrednio przełoży się na zadowolenie klienta — z jakości usługi. To również skłoni go do częstszego korzystania z tego typu rozwiązań, jednocześnie będzie on polecał wspomnianą ofertę swoim bliskim, przyczyniając się tym samym do promocji. Badania wykazują również, że śledzenie statusu dostaw zyskuje coraz większe znaczenie wśród konsumentów.

wykres zakupowy

Zdj. 5. Wykres przedstawiający poszczególne etapy procesów zakupowych oraz ich realizację. Źródło: Raport Omni-commerce 2021 Izby Gospodarki Elektronicznej, opracowany przez Mobile Institute, eizba.pl

Idea q-commerce sprawdza się głównie wśród mieszkańców dużych aglomeracji miejskich. Natomiast jest to rozwiązanie nieco mniej opłacalne w niewielkich miejscowościach ze względu na to, że w okolicach dużych miast znajduje się znacznie większa ilość sklepów oraz magazynów, a to właśnie z nich dowożone są produkty, co maksymalnie minimalizuje czas realizacji zamówienia. Jednak, co istotne,  internauci robiący zakupy internetowe nie pochodzą jedynie z wielkich miast. W związku z tym ważne jest poszerzanie kanałów działalności q-commerce. 

wyniki badań Gemius

Zdj. 6. Wyniki badań Gemius dotyczące ilości kupujących klientów oraz preferowanej przez nich formy zakupu w różnych miejscach. Źródło: Gemius dla E-commerce Polska, eizba.pl

Klasyczne zakupy odchodzą w przeszłość?

Z roku na rok rośnie zainteresowanie zakupami internetowymi. W związku z tym niezbędny jest również nowoczesny marketing, z którego pomocą można dotrzeć do jak największej liczby odbiorców. Obecnie większość przedsiębiorstw oferuje możliwość zamówienia produktów bądź usług za pośrednictwem internetu. Chwytliwa reklama oraz dobór odpowiedniego contentu, najczęściej bazującego na tzw. customer experience (z ang. doświadczenie klienta) to definitywnie klucz do sukcesu sprzedażowego. Ponadto wiele firm decyduje się również na rozszerzenie swojej działalności marketingowej przy wykorzystaniu platform social mediów, remarketingu i chatbotów, pozwalających na sprawną interakcję z konsumentem. 

Kierunek rozwoju w tym zakresie staje się jasny — liczy się przede wszystkim dobra cena oraz możliwie szybka, na tle konkurencji, dostawa. Przykładem może być sieć sklepów Empik wraz ze swoją strategią biznesową typu omnichannel produkt wybiera się za pośrednictwem internetu i jeszcze tego samego dnia jest on dostępny do odbioru w sklepie stacjonarnym.

metoda rezerwacji produktu

Zdj. 7. Metoda rezerwacji produktu z możliwością późniejszego odbioru w sklepie Empik. Źródło: empik.pl 

Na rozwój firmy znacznie wpływa również całodobowy dostęp online do jej produktów. W ten sposób klient może złożyć zamówienie towaru w dowolnej chwili. Kluczowy aspekt to także design strony internetowej — musi być ona możliwie prosta w obsłudze, intuicyjna oraz atrakcyjna wizualnie, żeby zaciekawić konsumenta do zrobienia w niej zakupów. Co więcej, budowanie marki eksperta jest jednym ze sposobów na znaczne usprawnienie sprzedaży, tak samo, jak współpraca z firmami przewozowymi, np. Allegro, Vinted lub OLX.

 Usługa transportowa firmy OLX

Zdj. 8. Usługa transportowa firmy OLX za pośrednictwem Poczty Polskiej, InPost oraz Sendit. Źródło: olx.pl

Q-commerce  –  rozwiązanie na miarę przyszłości

Pomimo że rynek q-commerce w Polsce jest na dość wczesnym etapie rozwoju, ze względu na swoją funkcjonalność i charakterystykę staje się z roku na rok coraz bardziej atrakcyjną formą handlu. Realizacja szybkich zamówień wraz z dostawą do domu to niebywały komfort. W ten sposób można umiejętnie i według własnych potrzeb zagospodarować zaoszczędzony na  stacjonarne kupowanie produktów czas.

Źródła:
Raport „E-commerce w Polsce 2020”,
Gemius.pl,  https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/e-commerce-w-polsce-2020.htm
https://www.pwc.pl/pl/media/2021/2021-05-20-raport-pwc-strategie-ktore-wygrywaja-e-commerce.html
https://eizba.pl/wp-content/uploads/2021/06/Omni-commerce-Kupuje-wygodnie-2021.pdf 

Artur Bronicki

Artur Bronicki
Copywriter w Conture — agencji content marketingu i copywritingu.

Na co dzień interesuje się finansami, psychologią oraz językiem angielskim. Ma w sobie dwie osobowości — jest racjonalistą i jednocześnie marzycielem. Stara się łączyć te dwa podejścia do życia, zawsze określa sobie cele i skrupulatnie do nich dąży. Na co dzień zajmuje się copywrittingiem oraz szkoli w zakresie języka angielskiego dzieci i młodzież w każdym wieku.

wybieram-moc-slowa-i-content