Content Marketing — teksty, tłumaczenia, grafiki, Social Media, reklama ADS, pozycjonowanie

Wyrównywanie, justowanie tekstu na stronie – kiedy je stosować?

Treści internetowe to obecnie podstawa w komunikacji z użytkownikami. Nie bez powodu mówi się, że content stanowi najważniejszy element w przekazie marketingowym. Warto jednak zadbać, aby dobra treść została odpowiednio „opakowana”. Nawet najlepiej napisany tekst nie będzie przynosił korzyści, kiedy jego forma zniechęci czytelnika. Atrakcyjność prezentowanego materiału obejmuje wiele różnych aspektów, które wymagają odrębnej analizy. Dziś skupimy się na układzie i odpowiednim formatowaniu treści. Pytanie brzmi: Czy powinno się justować tekst na stronie internetowej?

jak formatowac tekst na stronie

Czemu służy justowanie?

Justowanie to praktyka, która w różnych formach tekstowych znana jest od wieków. Czemu właściwie służy taki zabieg? Wszystko rozbija się o atrakcyjny wygląd takiej treści. Pisząc książki, artykuły naukowe czy inne podobne materiały, autor chce, żeby jego dzieło prezentowało się schludnie i było zgodne z zasadami sztuki edytorskiej. Czy jednak można taki opis przenieść na grunt artykułów internetowych? Żeby odpowiedzieć sobie na to pytanie, warto zastanowić się czemu właściwie mają służyć takie formy tekstowe.

Nowe wymagania, stawiane przez urządzenia mobilne

Content obecny w przestrzeni internetowej tworzony jest po to, aby przyciągnąć i zainteresować czytelnika – niezależnie od tego, czy ostatecznym celem jest sprzedaż dobra lub usługi, czy zwrócenie uwagi na ważny problem społeczny. Czy w tak wykreowanym świecie estetyka może odgrywać główną rolę? Odpowiedź wydaje się jednoznacznie przecząca. Teksty internetowe mają być skuteczne, a jedną ze składowych dążenia do tej skuteczności jest czytelność treści. Justowanie wpływa negatywnie na proces czytania, co utrudnia wydobycie informacji.

Jak pisać dobre teksty na stronę internetową?

Trudności techniczne podczas justowania tekstu

Abstrahując od kwestii czytelności, justowanie tekstów internetowych utrudnia znacznie optymalizację witryny pod kątem urządzeń mobilnych. Treści online różnią się od książek i czasopism tym, że ich układ zależy od urządzenia, na którym są wyświetlane. Bardzo dobrze wyglądający tekst na ekranie komputera, może być całkowicie nieczytelny podczas próby otwarcia go na smartfonie lub tablecie. Dodatkowo istnieje duże prawdopodobieństwo powstania dziur w środku wiersza ze względu na brak możliwości przenoszenia wyrazów. Klasyczne wyrównanie do lewej strony wydaje się wyjściem o wiele bardziej praktycznym, ponieważ na każdym ekranie tekst zostanie podzielony na wymaganą liczbę znaków, a wszystkie odstępy pojawią się na końcu wiersza.

Czy powinno się justować tekst na stronie internetowej? Analiza konkretnych przypadków

Jeżeli powyższe argumenty jeszcze nie wydają się całkowicie przekonujące, warto zajrzeć na kilka dowolnych, popularnych stron internetowych i przekonać się, jakie rozwiązania stosowane są przez najlepszych. Praktycznie wszystkie liczące się witryny stosują wyrównanie do lewej strony. Wszystko przez dbałość o wygodę czytelnika – jak już wspomnieliśmy powyżej, takie teksty zwyczajnie łatwiej się przyswaja.

Odpowiedź na pytanie, czy powinno się justować tekst na stronie internetowej brzmi zatem: Nie. Oczywiście bez względu na to, jak zorganizujesz swój tekst, musisz pamiętać, że podstawą jest zadbanie o jego jakość. Jeżeli potrzebujesz pomocy przy tworzeniu angażujących treści, postaw na doświadczenie agencji content marketingowej z Poznania i zacznij zmieniać swoją witrynę już dziś.