Pisać każdy może, ale czy każdy może zostać copywriterem? Zawód ten, za sprawą zmieniającego się rynku internetowego, stał się niezwykle popularny w ostatnich latach. Absolwenci polonistyki, adepci dziennikarstwa, miłośnicy literatury – coraz więcej osób deklaruje chęć działania w tej branży. Dlaczego? Bo przed ich oczami maluje się perspektywa pracy z dowolnego zakątka świata, brak rutyny i całkiem dobre zarobki. Pomimo tego, że w sieci nie brakuje poradników dla początkujących, jak i zaawansowanych copywriterów, w tekstach nadal pojawiają się pewne błędy. Czego należy się wystrzegać?

Jak tworzyć dobre treści?

Copywriter – na czym polega jego praca?

Nie ma wątpliwości, że zapotrzebowanie na copywriterów jest ogromne. Można to wywnioskować choćby na podstawie wzrastającej liczby ogłoszeń, które publikowane są na platformach przeznaczonych do zlecania tekstów. Mimo to, nadal istnieją pewne nieporozumienia co do tego, czym zajmuje się copywriter. W teorii powinniśmy wiedzieć już wszystko na temat tego zawodu, w praktyce okazuje się jednak inaczej. Po pierwsze należy rozumieć różnicę pomiędzy copywritingiem a copywritingiem SEO.

Kim jest copywriter? Ogólnie dostępna w sieci definicja mówi nam, że jest to osoba zajmująca się tworzeniem treści, które są wykorzystane we wszelkich materiałach promocyjnych, np. ulotkach, reklamach prasowych, katalogach czy stronach internetowych.

W przypadku copywritera SEO kwestia tego, czym się on zajmuje, jest nieco bardziej złożona. W niektórych kręgach przyjęło się przekonanie, iż osoba ta musi umieć pisać nawet kilkadziesiąt tekstów dziennie, w których od jakości ważniejsze są frazy kluczowe. Niekoniecznie, bowiem dynamiczny rozwój content marketingu spowodował to, że proces tworzenia treści powinien uwzględniać zarówno algorytmy wyszukiwarek, jak i czytelnika. Copywriter powinien wiedzieć, jak napisać dobry tekst SEO, a jednocześnie umieć wzbudzić zainteresowanie lub przekazać wiedzę odbiorcy.

Pozornie mogłoby się wydawać, że dostęp do internetu i podstawowe umiejętności pisarskie wystarczą, aby zostać copywriterem. Wymienione we wstępie korzyści, przemawiające za podjęciem pracy w tym zawodzie, zarezerwowane są jednak dla osób, które podejdą do tworzenia treści profesjonalnie. Zwłaszcza w copywritingu SEO liczy się stałe doskonalenie swoich umiejętności i poszerzania wiedzy.

Poniżej przedstawiamy jednak pięć najczęstszych błędów, których warto się wystrzegać w trakcie tworzenia treści:

Nic niewnoszące zwroty

„Wysoka jakość”, „przystępna cena”, „pełen profesjonalizm” – o tego typu sloganach wspominaliśmy również w poprzednim artykule. Zwrotów tych, niczym magicznych zaklęć, używa wiele firm na swoich stronach. W efekcie zaufanie do tego typu deklaracji diametralnie spada. Wszystko w tekście powinno zostać poparte pewnymi dowodami. To bardzo ważne zwłaszcza w contencie produktowym lub w treściach na WWW. Jeśli piszemy, że produkt wyróżnia wysoka jakość lub firma odznacza się fachową obsługą, to warto uzasadnić i nieco rozwinąć to twierdzenie. I co najważniejsze, zróbmy to za pomocą unikalnego języka, a nie wyświechtanych sloganów.

Słaba przejrzystość tekstów

Nic tak nie zniechęca do zapoznania się z artykułem, jak tzw. ściana tekstu. Warto wobec tego stosować śródtytuły, wypunktowania czy pogrubienia. Wszystkie one wpływają na przejrzystość tekstu, a część z nich ma też duże znaczenie dla SEO. Pamiętajmy również, aby długość danego akapitu nie przekraczała około 7-8 linijek.

Poniżej przykład opisu, który jasno wskazuje co wyróżnią daną markę, a zarazem odznacza się odpowiednią czytelnością:

przykład treści na WWW

Źródło: https://www.bytom.com.pl/a-o-marce

Brak researchu

Ile jest w sieci tekstów, długich na tysiące znaków, w których tylko 2-3 zdań wnoszą coś wartościowego do tematu? Niestety, w trakcie lektury niektórych artykułów można odnieść wrażenie, że wiele zdań zostało tam umieszczonych dla zapełnienia strony lub stanowią one parafrazę poprzednich. Wynikać to może z kilku powodów: braku odpowiedniej wiedzy lub dokładnego researchu. Dobrze, gdy copywriter specjalizuje się w jakiejś dziedzinie, posiada wiedzę, dzięki której jest w stanie tworzyć ciekawe i merytoryczne treści. W przeciwnym wypadku musi przystąpić do poszukiwania rzetelnych informacji. Nawet jeśli możemy pochwalić się wieloletnim doświadczeniem w pisaniu tekstów np. o modzie i tak powinniśmy dokonać dogłębnego researchu. Dlaczego? Bo każdego dnia w danej branży coś może się zmienić, natomiast jedną z żelaznych zasad content marketingu jest dostarczanie wartościowych treści. Tylko w taki sposób kreujemy swój wizerunek eksperta.

Brak fraz kluczowych

Teksty, które są publikowane w sieci, powinny zawierać odpowiednie frazy kluczowe. W przeciwnym wypadku istnieje szansa, że nikt ich nigdy nie przeczyta. W teorii analiza fraz kluczowych to zadanie specjalistów SEO, w praktyce każdy copywriter powinien posiadać umiejętność ich dobierania. Nawet jeśli zleceniodawca tekstu nie ma pojęcia, czym jest SEO, warto tworzyć treści, które są pod tym względem zoptymalizowane. Wystarczy w tym celu skorzystać z częściowo bezpłatnych narzędzi, np. Key Word Tool lub Answer The Public. To drugie okaże się szczególnie pomocne w doborze tematyki poszczególnych akapitów, jak i tworzeniu tytułów i treści nagłówków.

Poniżej przykład opisów z frazami, które mogą być wpisywane przez użytkowników wyszukiwarki:

Frazy kluczowe w opisach produktów

Źródło: https://www.zegarek.net/

Teksty skierowane wyłącznie do robotów Google’a

W wielu artykułach podkreślaliśmy, że tworzone przez copywriterów teksty muszą przemawiać zarówno do algorytmów Google’a, jak i do ludzi. Nasycenie frazami kluczowymi jest oczywiście bardzo ważne, jednak równie istotne jest tworzenie wartościowych treści. Artykuły muszą odpowiadać na zadane w tytule pytania, natomiast opisy przekazywać najważniejsze informacje o właściwościach produktów. Niestety, w sieci można nadal natrafić na treści, które są niczym innym, jak zbitką fraz kluczowych.

Jeśli potrzebujesz unikalnych treści, które zaciekawią czytelnika oraz będą zoptymalizowane pod kątem SEO, skorzystaj z naszej pomocy. Nasi copywriterzy posiadają odpowiednie doświadczenie oraz specjalistyczną wiedzę z kilku dziedzin. Powierzając tworzenie treści agencji Conture z Poznania, zwiększysz widoczność swojej witryny oraz pozyskasz nowych klientów.

unikalne treści SEO

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *