Pandemia spowodowała zmianę postrzegania sposobu zarządzania firmą. Sprzedaż stacjonarna w dużej części przeniosła się do świata online, a pracodawcy stanęli przed wyzwaniem organizacji pracy zdalnej dla swoich pracowników. W obliczu zaistniałej sytuacji wiele działań przeprowadzanych jest na odległość, w tym rekrutacja i wdrożenie nowych osób. Jak wykorzystać content marketing, żeby zaproponować nowym członkom zespołu treści i grafiki w formie onboardingu, które swoją atrakcyjnością pozytywnie wpłyną na jakość całego procesu wejścia do ogranizacji?

 

Onboarding a content marketing – sprawdzony duet rekrutacyjny 

 

Pracownicy decydują się dłużej pozostać w firmie w momencie, kiedy pracodawca zaproponuje im uczestnictwo w onboardingu. Zatrudnienie odpowiednio wykwalifikowanych osób, które nie będą planować zmiany miejsca pracy za kilka miesięcy, niezmiennie jest jednym z trudniejszych zadań HRowców. Dlaczego onboarding jest ważny? Ponieważ dzięki niemu pracownik czuje się zaopiekowany i łatwiej mu utożsamić się z wartościami wyznawanymi przez organizację.

Rola marketingu treści w kontekście rekrutacji i budowania employer brandingu jest nieoceniona. Copywriting połączony z przykuwającą wzrok grafiką, warto wykorzystać już na etapie wysłania do nowego pracownika wiadomości powitalnej. W czasie epidemii nowozatrudnionym towarzyszy niepewność co do ich dalszych losów w firmie. Pomimo tego, że rekruterzy rozwiewają pojawiające się wątpliwości w czasie rozmowy telefonicznej czy wideokonferencji, dobrze jest pomyśleć o przygotowaniu treści zwiększających poczucie bezpieczeństwa przybyłych do organizacji osób.

 

Agencja copywriterska poznań

 

Onboarding – jakie treści i zagadnienia poruszyć w całym procesie?

 

Jednymi z popularniejszych form, po jakie sięgają firmy, są podręczniki onboardingowe czy platformy wykorzystująca elementy grywalizacji. Ciekawy projekt dla nowych pracowników stworzyła firma Deloitte, rekrutująca do zespołu Mergers&Acquisition. Kandydaci zostali zaproszeni do gry, gdzie czekały na nich interesujące case study bezpośrednio związane z charakterem stanowiska pracy, m.in. skomplikowane obliczenia w Excelu czy quizy. Co więcej, grywalizacja pozwoliła im w przyjemny sposób zapoznać się z tym, co czeka ich po zatrudnieniu w firmie. Grywalizacja pojawiła się także w PKP Polskie Koleje Państwowe S.A. – tutaj nowi pracownicy mieli za zadanie podróżować pociągiem po dworcach kolejowych na terenie Polski i jednocześnie uczyć się historii czy zasad bezpieczeństwa panujących w firmie.

 

Skuteczne treści informujące pracownika o najważniejszych kwestiach związanych ze specyfiką pracy oraz strukturze organizacji nie muszą być podane w tradycyjny sposób. Przeciwnie, niebanalne podejście do tematu onboardingu jest dobrze postrzegane przez kandydatów, jak i możliwe do kontynuacji w każdej chwili, nie tylko w czasie pandemii. Copywriting, infografiki, czy platforma e-learningowa to efektywne narzędzia pomagające przybliżyć pracownikowi, jak wyglądają:

  • historia firmy,
  • jej misja i wizja,
  • proponowane benefity,
  • procedury związane z tematami kadrowymi, takie jak np. urlop,
  • ścieżka kariery,
  • specyfika pracy całego zespołu.

 

podręcznik do onboardingu

Wybrany fragment podręcznika onboardingowego Dev Knighta. Źródło: https://eengine.pl/DevKnightHandbook2016-pl.pdf

 

Godnym uwagi pomysłem jest zaproszenie kadry zarządzającej do przygotowania personalizowanych materiałów, np. powitalnego listu od przełożonego, rozpisanego przebiegu kariery zawodowej w organizacji czy wywiadu, w którym zostanie określona sytuacja firmy w czasie epidemii oraz jej plany rozwojowe na przyszłość. HRowcy chcący posiłkować się content marketingiem powinni zadbać o bieżące komunikaty dodawane na platformie dedykowanej nowym pracownikom. Informacje o zachodzących zmianach warto podać w przyjaznej formie, np. wideo contentu, czy też wiadomości wzbogaconej grafiką.

 

Dlaczego warto postawić na onboarding?

 

Dobrze przeprowadzony onboarding jest nie tylko wyznacznikiem organizacji idącej z duchem czasu, ale także inwestycją w fundamenty pozwalające poczuć się nowozatrudnionemu bezpiecznie. Podręcznik onboadringowy, do którego dołączony zostanie welcome pack z drobnymi upominkami to miły gest ze strony pracodawcy i argument pokazujący, że firma dba o swój zespół. Etap wdrożenia do organizacji zazwyczaj bywa dla pracownika stresujący, dlatego warto zadbać o jego samopoczucie i rozładować napięcie np. poprzez przytoczenie w podręczniku zabawnych anegdot, historii prezesa, który tak jak każdy kiedyś zaczynał w firmie czy humorystycznego komiksu pokazującego jeden dzień z życia wybranego działu.

 

Szybkie tempo podejmowanych decyzji podczas trwania epidemii, konieczność nagłego przejścia do pracy zdalnej i organizacja środowiska pracy na nowo to kwestie budzące obawy wśród członków całego zespołu. Osoby pracujące w firmie od dłuższego czasu muszą odnaleźć się w niespotykanej dotąd rzeczywistości zawodowej. Wyzwanie to nie omija nowych pracowników, którzy niejednokrotnie rozpoczynają pracę, pomimo tego, że nie jest im dane przekroczyć murów firmy i osobiście poznać swoich współpracowników. Dobrym pomysłem jest zaproszenie zespołu do copywriterskiej przygody i poproszenie go o napisanie krótkiego listu i zawarcie w nim kilku słów o sobie. Dodatkowo można rozważyć nakręcenie filmiku z biura przez jedną osobę z działu, która na chwilę odwiedzi siedzibę firmy i pokaże w materiale wideo ze swojej perspektywy, jak wygląda jej wnętrze.

 

Wiedza, dzięki której pracownik dowie się, co go czeka każdego dnia, z kim będzie pracować i gdzie ma zgłosić się w razie pytań, uspokoi go i zmniejszy lęk przed nieznanym. Kreatywność działu HR i zaproponowanie zatrudnianym pracownikom czegoś więcej, niż krótki mail z podstawowymi informacjami, to cegiełka pomagająca zbudować pozytywny employer branding, o który dobrze jest dbać zawsze, także w czasie pandemii.

 

 

źródła:

https://www.westhill.pl/grywalizacja/

 

 

Profesjonalne treści na zamówienie

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *