Content Marketing — teksty, tłumaczenia, grafiki, Social Media, reklama ADS, pozycjonowanie

Personalizacja treści – podstawa współczesnego marketingu

Sekretem skutecznej sprzedaży online jest połączenie dwóch elementów: prawidłowego doboru grupy docelowej oraz nadania właściwego komunikatu. Coraz częściej na ten temat mówi się więc o rozwiązaniach z zakresu Marketing Automation, a co za tym idzie: personalizacji treści. Współczesne systemy dostarczają wielu cennych informacji na temat odbiorców marki, które mogą zostać następnie wykorzystane w tworzeniu kampanii mailingowych czy działaniach Omnichannel. Rosnąca potrzeba personalizacji na linii sklep-klient ma także wpływ na kształt content marketingu.

personalizacja treści w content marketingu

Personalizacja treści a współczesny marketing

Według raportu Evergage i Researchscape International (Trends in Personalization 2018) 88% ankietowanych marketerów uważa, że odbiorcy oczekują od nich spersonalizowanych treści. Z kolei tylko 2% badanych jest zdania, że nie mają one żadnego wpływu na poprawę relacji z klientem. Nie ma wątpliwości, że personalizacja treści odgrywa kluczową rolę we współczesnym marketingu. Stanowi istotę skutecznego email marketingu, a także jeden z podstawowych składników strategii omnichannel. Dostępne narzędzia pozwalają obecnie na zbieranie rozmaitych informacji o odbiorcach marki, a także monitorowanie ich wizyt na stronie firmy. W efekcie pozwalają na tworzenie sprecyzowanych rekomendacji produktów, a także wysyłanie spersonalizowanych treści praktycznie na każdym etapie jego ścieżki zakupowej.

Omawiane narzędzia sprawdzają się doskonale m.in. w procesie tworzenia i wysyłania newsletterów, które powinny być dla klienta źródłem praktycznych informacji. Brak atrakcyjnych treści powoduje jednak, że odbiorcy rezygnują z subskrypcji. Personalizacja to nie tylko automatyczna zmiana imienia w nagłówku wiadomości. To dostosowanie treści względem indywidualnych potrzeb i zachowań danego odbiorcy.

Narzędzia z zakresu Marketing Automation pozwalają szybko zidentyfikować każdy przejaw zainteresowania klienta ofertą danej marki, a następnie umożliwiają szybkie dostarczenie spersonalizowanych treści. Mogą one przybrać formę m.in.:

  • wiadomości email np. z urodzinową ofertą,
  • okien pop-up na stronie sklepu np. z informacją o aktualnej promocji czy aktywnym kodem rabatowym,
  • boksów z rekomendacjami.

Już nawet podstawowe dane, takie jak m.in. imię, rok urodzenia czy płeć klientów mogą okazać się kluczowe w opracowywaniu przemyślanej strategii marketingowej. Pomagają one choćby w prawidłowym określeniu grupy docelowej, co jest kluczowe m.in. w tworzeniu newslettera, treści na WWW, a także w trafnym doborze kanałów dystrybucji.

Automatyzacja – największe przeszkody 

Obecnie skuteczna personalizacja treści wymaga wykorzystania współczesnych systemów, które będą odpowiadały za zbieranie i przetwarzanie danych, a co za tym idzie: usprawnienie procesów marketingowych i sprzedażowych. Według badań firmy Demand Metric największą przeszkodą do realizowania zindywidualizowanej komunikacji jest właśnie brak dostępu do właściwej technologii (59% ankietowanych) lub brak odpowiednich danych (53%). Obecnie na rynku dostępnych jest wiele narzędzi m.in. do personalizacji kampanii mailingowych, newsletterów, wiadomości transakcyjnych (wysyłane bezpośrednio po wykonaniu określonego działania przez użytkownika, które przekazują mu wartościowe informacje). Jednak nie każda firma chce lub wie jak z nich korzystać.

Z raportu interaktywnie.com „E-commerce 2019” wynika, że nie tylko marketerzy wielkich korporacji, ale i obsługujący firmy z sektora MŚP powinni pomyśleć o wdrożeniu inteligentnych rozwiązań. Zdaniem Kaji Grzybowskiej (Czym jest Marketing Automation i jak może pomóc w e-commerce?) „ręczne” zarządzanie obszarem kontaktu z klientem jest nie tyle co niemożliwe, ale z pewnością bardzo trudne.

Samodzielne tworzenie ofert emailowych może okazać się skuteczne (zwłaszcza w sektorze B2B), jeśli zadbamy również o personalizację treści. Wątek ten poruszaliśmy m.in. w wywiadzie z Rafałem Mrozem, który wskazywał jak istotne jest zbieranie informacji, a następnie indywidualne podejście do adresata. Wystarczy dokładnie zapoznać się np. z informacjami o danej marce w internecie, a także ze stroną potencjalnego klienta biznesowego, a następnie w wiadomości email podzielić się naszymi wrażeniami na temat jego oferty czy treści, opublikowanych na firmowym blogu. Współcześni konsumenci wymagają wręcz indywidualnego podejścia. Potwierdzają to zresztą wyniki raportu Marketing Trends across Retail and Consumer Goods, według których aż 75% badanych liczy na spersonalizowane komunikaty.

Personalizacja i dedykowany content

Narzędzia do personalizacji treści mogą okazać się kluczowe w trakcie planowania strategii content marketingowej. Tworzone w jej ramach artykuły blogowe, treści na WWW, opisy produktów czy posty w social mediach powinny odpowiadać na indywidualne potrzeby, zachowania oraz sposób komunikacji odbiorców marki. Tymczasem z badań Content Marketing Institute wynika, że aż 63% firm nie posiada udokumentowanej strategii content marketingowej. Wiele z nich ma jednak wątpliwości co do efektów realizowanych działań. Kluczem do wzbudzenia autentycznego zainteresowania użytkowników contentem, który przerodzi się następnie w zwiększone wyniki sprzedaży, jest dobrze zaplanowana strategia.  

Obecnie to klienci wyznaczają kierunek, za którym powinien podążać rynek. Nie inaczej jest w przypadku content marketingu. Współcześnie konsumenci, jak nigdy wcześniej, mają wpływ na proces tworzenia treści. Wiele firm korzysta z narzędzi do gromadzenia informacji, aby personalizować wiadomości mailowe czy usprawnić dalszą obsługę. Niektóre z nich mogą okazać się przydatne w trakcie tworzenia contentu, zwłaszcza artykułów blogowych, opisów produktów czy materiałów wideo. Dotyczy to szczególnie informacji zwrotnych na temat zakupionych artykułów czy przyczyn reklamacji. Tworzone treści mogą zawierać wskazówki, jak rozwiązać dany problem lub wskazać na inne zastosowania określonego produktu. Nawet, jeśli dana marka nie korzysta z innowacyjnych narzędzi, cennych informacji na temat słabych i mocnych stron swojej oferty może szukać m.in. w opiniach klientów czy komentarzach pozostawionych na firmowych kontach w social mediach.

Dodatkowo, skuteczność contentu można zwiększać poprzez umieszczanie go w odpowiednim kontekście. Współczesne narzędzie pozwalają nam na personalizację treści względem aktualnego statusu użytkownika (np. nowy klient, osoba niezalogowana w serwisie), a także urządzeń, z których korzysta (smartfon, laptop).

 

Potrzebujesz pomocy w tworzeniu spersonalizowanych treści, które wzbudzą zainteresowanie Twoich klientów? Zapoznaj się z ofertą naszej agencji copwriterskiej i postaw na profesjonalny copywriting i content marketing.

jak zwiększyć sprzedaż online