Nie ma wątpliwości, że coraz więcej Polaków kupuje online. Potwierdzają to m.in. wyniki najnowszego raportu Gemius „E-commerce w Polsce 2019”, według którego odsetek internautów, decydujących się na e-zakupy wynosi obecnie 62%. To prowadzi z kolei do dynamicznego wzrostu liczby sklepów internetowych. Niemniej, według doniesień Bisnode Polska tylko 30% z nich działa na polskim rynku dłużej niż 8 lat. Skuteczna sprzedaż online zależy bowiem od wielu czynników m.in. przemyślanej strategii content marketingowej, dwukierunkowej komunikacji z odbiorcami, jak i stałego monitorowania efektywności naszych działań.

Jak zwiększyć sprzedaż online?

Przemyślany content marketing

Działania z zakresu content marketingu to nie tylko skuteczna forma komunikacji z potencjalnymi klientami, ale i sposób na zaistnienie w wynikach wyszukiwania Google’a (co stanowi obecnie absolutną podstawę). Niemniej, ich wdrożenie powinno być poprzedzone opracowaniem konkretnej strategii. Tylko przemyślany content marketing przyniesie oczekiwane rezultaty, a więc: lepsze pozycjonowanie, większą świadomość i silny wizerunek marki. Przed przystąpieniem do tworzenia treści, należy sobie zatem zadać pytanie: jakie mają one realizować cele?

W jednym z opublikowanych wywiadów na naszym blogu Artur Jabłoński wskazywał, że wartościowemu contentowi musi towarzyszyć odpowiednia dystrybucja. Poza tworzeniem ciekawych treści kluczowy jest zatem dobór właściwych kanałów, które wspomogą realizowanie określonych celów. Przemyślana strategia zakłada również określoną regularność działań oraz dobranie najskuteczniejszych formatów treści. W drugim przypadku wybór jest naprawdę szeroki: od prowadzenia bloga, przez posty w social mediach i quizy na stronie, po analityczne raporty i case study. Warto również pamiętać, że treści tego typu powinny pozostawać w odpowiednich proporcjach względem materiałów graficznych.

Oczywiście kluczowa w trakcie tworzenia contentu jest unikalność, która posiada dwa wymiary. Po pierwsze, odnosi się do zjawiska duplicate content, które jest srogo karane przez algorytmy Google. Dotyczy to zarówno skopiowanych specyfikacji technicznych ze strony producenta, jak i powielanych opisów produktów w obrębie jednej witryny. Po drugie, unikalne treści powinny przekazywać informacje, których nie znajdziemy u konkurencji. Jeśli dany temat był opisywany na innych blogach, to musimy sobie odpowiedzieć na pytanie: czy jesteśmy w stanie stworzyć coś lepszego?

W poprzednim artykule wspominaliśmy, że sekretem dobrej sprzedaży online jest prawidłowe określenie grupy docelowej, a następnie nadanie właściwego komunikatu. Personalizacja treści stanowi obecnie jeden z kluczowych elementów przewagi konkurencyjnej. Zbieranie informacji na temat swoich klientów pozwala tworzyć m.in. skuteczne kampanie mailingowe, angażujące artykuły blogowe czy przydatne opisy produktów.

Treść generowana przez innych użytkowników

Jednym z najczęstszych błędów właścicieli sklepów online jest brak zainteresowania tym, co się dzieje z zamówieniem po opłacaniu transakcji. Świadomość doświadczeń, jakie użytkownik ma z danym produktem (a więc i marką) jest kluczowe w doskonaleniu oferty. Z tego właśnie względu, nie należy bagatelizować znaczenia treści, które generują sami użytkownicy. Co więcej, powinniśmy ich do tego zachęcać, ponieważ pozostawione opinie i rekomendacje mogą wpłynąć korzystnie na lokalne pozycjonowanie, ale i na wizerunek sklepu. Według raportu Gemius “E-commerce w Polsce 2018” to właśnie one stanowią najważniejszą wskazówkę dla internautów w doborze konkretnego sprzedawcy. Potwierdzają to również badania Small Business Trends, z których wynika, że dla 87% internautów komentarze w sieci na temat produktów są tak samo wiarygodne, jak rekomendacje ze strony bliskich przyjaciół i rodziny. 

Bardzo często opinie klientów wskazują nam, czego warto pozbyć się z asortymentu, a także czego w nim ewentualnie brakuje. Niejednokrotnie wspominaliśmy, że dostarczają one również tematów do tworzenia wartościowego contentu, z kolei przychylne, a zarazem pomocne komentarze, mogą stanowić nawet część opisów produktów czy treści na WWW.

Prowadząc sklep internetowy, należy również zadbać o najwyższą jakość obsługi posprzedażowej, a mianowicie politykę zwrotów czy wymiany. To właśnie ona bardzo często decyduje o tym, czy klient postanowi po raz kolejny skorzystać z naszej oferty.

UX strony

Nie ma wątpliwości, że jedną z największych zalet sklepów online jest komfort dokonywania zakupów. Potwierdzają to zresztą wyniki ostatniego raportu Gemius, według którego Polacy cenią sobie m.in. możliwość kupowania w każdym momencie i brak konieczności ruszania się z domu. Niemniej, na komfort, a tym samym sukces sprzedaży online, wpływ ma również dobre UX strony. Bez względu na to, czy klient kupuje na laptopie, czy smartfonie, zakupy powinny być szybkie i proste. Strona internetowa powinna mieć zatem przejrzystą strukturę, intuicyjną nawigację, a także spełniać wszelkie aspekty techniczne, takie jak krótki czas ładowania i responsywność. Współczesny sklep internetowy powinien być zaprojektowany w taki sposób, aby liczba czynności wymaganych od użytkownika była zredukowana do minimum.

Warto również pójść śladem największych marek i nie wymuszać na odbiorcach konieczności zakładania konta w sklepie. Po dokonaniu pierwszej transakcji, można ich zachęcić do tego działania, np. proponując atrakcyjny rabat.

Darmowa i szybka dostawa

Skuteczne przyciągnięcie uwagi użytkownika wartościowym contentem oraz bezawaryjny proces zamawiania produktów to jednak nie wszystko. Kluczowe są również wszelkie doświadczenia, towarzyszące klientowi w zakresie dostawy przesyłki. Obecnie kwestie związane ze sposobem dostarczenia zamówienia (tzw. ostatnia mila) stanowią dla przedstawicieli e-commerce jedne z największych wyzwań. To właśnie one stały się ważnym czynnikiem determinującym wybór konkretnego sklepu online.

Niemal połowa internautów deklaruje, że decydowałaby się na zakupy online częściej, gdyby serwisy zapewniały darmową przesyłkę i dostarczenie zamówienia w ciągu 24 godzin od jego złożenia (Gemius „E-commerce w Polsce 2018”). Z kolei z raportu PwC „Polacy na zakupach. 5 filarów nowoczesnego handlu” wynika, że 36% badanych oczekuje dostawy następnego dnia. Ponadto, na stronie sklepów w pierwszej kolejności sprawdzają oni informacje dotyczące kosztów i czasu oczekiwania na przesyłkę.

O tym, jak pozytywne doświadczenia na tzw. ostatniej mili, mogą wpłynąć na sukces sprzedaży online, pokazuje przykład Allegro. Serwis uruchomił usługę Allegro Smart, która w ramach rocznego abonamentu, umożliwia korzystanie z nielimitowanej liczby darmowych dostaw. Zamówione produkty mogą być odebrane m.in. w ponad 19 tys. punktach odbioru i paczkomatach. Co istotne, już po tygodniu od uruchomienia tej usługi, sprzedanych zostało 100 tys. subskrypcji.

 

Szukasz pomocy w tworzeniu wartościowego contentu, który wpłynie na sukces Twojej sprzedaży online? Skorzystaj z oferty agencji content marketingowej. Profesjonalny copywriting SEO to nasza specjalność.

SEO copywriting

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *