Pozornie mogłoby się wydawać, że content marketing i real time marketing to dwie różne i pod pewnymi względami przeciwstawne formy promowania marki. Z tego względu oba pojęcia omawiane są zwykle osobno. Nie trudno jednak zauważyć, że każda z form stawia sobie podobne cele. Mowa o wzbudzaniu pozytywnych reakcji i zainteresowania odbiorców, a co za tym idzie: zwiększeniu zaangażowanie wokół marki. Warto zatem nie omawiać tych pojęć w oderwaniu od siebie, a szukać sposobów na ich łączenie. Jakie może przynieść to korzyści? I co najważniejsze: jak skutecznie łączyć content marketing z real time marketingiem?

Jak tworzyć treści, które sprzedają?

Content marketing i real time marketing – podstawowe różnice i zależności

Pomimo tego, że content marketing i real time marketing stawiają sobie podobne cele, znacząco różnią się procesem tworzenia treści. Jak powszechnie wiadomo, pierwsza z form promocji oparta jest na przemyślanej strategii, która zakłada działania w dłuższej perspektywie czasu. Decydując się na prowadzenie firmowego bloga, kluczowe jest zachowanie określonej regularności. Ze względu na to, że tworzone w ramach content marketingu treści muszą odznaczać się wysoką jakością, sam proces ich tworzenia jest znacznie dłuższy. Dodatkowo, nie można zapomnieć, że bardzo ważną rolę w tej strategii odgrywa SEO copywriting.

Z kolei real time marketing wymaga szybkiego i kreatywnego działania, które stanowi odpowiedź na aktualne wydarzenia. Formę tę można przyrównać do marketingowego refleksu, który pozwala danej marce w krótkim okresie osiągnąć znaczący wzrost popularności.  Z racji tego, że nadawca komunikatu ma ograniczony czas na stworzenie treści, odznacza się ona zwykle prostą formą. Nie oznacza to jednak, że może ona reprezentować niską jakość. W ramach marketingu w czasie rzeczywistym najpopularniejszymi formatami treści są: infografika, materiały wideo czy chwytliwe posty w social mediach.

Pozornie mogłoby się wydawać, że działań z zakresu real time marketingu nie da się zaplanować. Nic bardziej mylnego. Wystarczy rzetelny monitoring internetu oraz stałe śledzenie aktualnych trendów i dyskusji w social mediach. Przykład takiego działania widoczny jest na dwóch poniższych przykładach, pochodzących z oficjalnych profili marek w serwisie Facebook. Wyborowa swój post opublikowała po premierze nowych Iphone’ów, z kolei Flipo.pl około pięciu minut po ogłoszeniu wyników ostatnich wyborów.

Źródło: https://www.facebook.com/wyborowapolska/

 

Źródło: https://www.facebook.com/Flipopl/

Siła strategii content marketingowej w czasie rzeczywistym

Czy real time marketing jest naprawdę taki skuteczny? Z raportu Smart Insights wynika, że tak. Według zawartych tam danych: 76% marketerów uważa, że forma ta zwiększa zaangażowanie odbiorców, z kolei 56% z nich jest zdania, że dzięki jej wykorzystaniu klienci mają pozytywne odczucia względem marki. Wnioskując po liczbie komentarzy, polubień i udostępnień wcześniej zaprezentowanych przykładów, można stwierdzić, że real time marketing angażuje odbiorców oraz prowadzi do zwiększenia zasięgu wirusowego profili. A zatem dlaczego by nie wykorzystać tej strategii np. do promocji artykułów blogowych lub innych treści tworzonych w ramach content marketingu?

Z danych IDG Research wynika, że 58% użytkowników uważa, że na miano najlepszych stron marek zasługują te witryny, które angażują społeczność. Z kolei aż 79% ceni sobie, gdy zamieszczany content jest prosty i zrozumiały, natomiast 39% oczekuje od treści, publikowanych przez marki w social mediach, rozrywki i humoru. Działania z zakresu real time marketingu mogą sprostać wszystkim tym potrzebom. Niewątpliwie kreatywne, a zarazem przemyślane komunikaty mają szansę dotrzeć do szerokiego grona odbiorców, nawet tych, którzy nie byli dotąd sympatykami marki. Warto zatem wdrożyć real time marketing jako element strategii content marketingowej.

Gdzie szukać informacji o odbiorcach?

Bez wątpienia, podejmując się wyzwania, jakim jest real time marketingu, należy pamiętać o kilku ważnych kwestiach. Podobnie jak w działaniach content marketingowych, liczy się dobra znajomość odbiorców marki. Z pewnością nie chcemy, aby komunikat obrażał użytkowników, którzy są potencjalnymi klientami firmy. Musimy jednak wiedzieć, jakie wydarzenia wzbudzają w nich największe zainteresowanie i emocje. Jak już wcześniej wspomnieliśmy: liczy się dobry monitoring internetu oraz analiza dyskusji w social mediach. Marketing w czasie rzeczywistym kojarzy się najczęściej z mediami społecznościowymi, gdyż to one pozwalają na najszybszą komunikację z klientami. Stałe śledzenie poczynań odbiorców marki pozwala również na budowanie szerszej strategii content marketingowej.

Oczywiście nie można zapomnieć o takich narzędziach, jak np. Google Analytics. Poza źródłem ruchu i informacjami na temat zachowania odbiorców, dostarcza również inne wskazówki. Wystarczy śledzić m.in. raporty dotyczący danych demograficznych czy zainteresowań. Nie bez znaczenia jest również Google Trends, które wskaże na najpopularniejsze zapytania do wyszukiwarki, jak i pomoże określić najlepszą godzinę do publikacji postu. To prawda, że w real time marketingu liczy się natychmiastowa reakcja, niemniej nie możemy pozwolić, aby nasza treść zniknęła w gąszczu innych. Liczy się zatem odpowiedni czas publikacji.

Jak łączyć content marketing z real time marketingiem?

Połączenie content marketingu z real time marketingiem może zaowocować zwiększeniem popularności marki. W jaki sposób? Prosty, zrozumiały i najczęściej zabawny komunikat dociera do użytkownika w interesujący sposób. Ze względu na to, że nawiązuje do aktualnych wydarzeń, skutecznie wzbudza zainteresowanie odbiorcy. Jeśli okaże się, że ta sama marka oferuje mu wartościowy content m.in. w postaci artykułów blogowych, materiałów wideo czy podcastów itp., istnieje duża szansa, że relacje te zostaną podtrzymane na stałe.

Promocja treści na blogu

Istnieje kilka sposób na łączenie content marketingu z real time marketingiem. Najpopularniejszym z nich jest wspomniana promocja artykułów blogowych czy innych treści na WWW w social mediach. Przykład takiego działania widoczny jest na poniższej grafice. Fundacja DKMS wykorzystała ogromne zainteresowanie internautów finałowym sezonem „Gry o Tron”, aby zachęcić użytkowników Facebooka do zapoznania się z ważnymi treściami.

Źródło: https://www.facebook.com/fundacja.dkms.polska/

Nowy wymiar starych treści

To jednak niejedyny sposób łączenia obu strategii. Możemy również wykorzystać starą treść w nowej odsłonie. Jeśli zdarzy się, że stworzony przez nas artykuł, case study czy wideo nawiązuje do aktualnych wydarzeń lub trendów, to często wystarczy je trochę zaktualizować. Oczywiście, o ich istnieniu należy poinformować odbiorców za pomocą ciekawego postu i grafiki w social mediach.

Informowanie o rabatach

Łącząc obie formy promocji, warto próbować przewidywać nadchodzące wydarzenia. Tak jak zrobiła to strona Flipo.pl. Sprawdzi się to doskonale w przypadku marek, które prowadzą sprzedaż w internecie. W trakcie meczu piłkarskiego można np. opublikować post głoszący, że wraz z kolejną bramką dla Polski, przez dwie godziny obowiązuje rabat 20%. Oczywiście, przed wydarzeniami tego typu, warto przygotować się na różne ewentualności.

Tworzenie zapowiedzi

Treści real time marketingu mogą również stanowić zapowiedź działań z zakresu content marketingu. Jeśli wydarzy się coś ważnego, warto zaplanować stworzenie formatu, który będzie szczegółowo omawiał dany problem. W social mediach wystarczy, że pojawi się chwytliwy komunikat, informujący o dacie jego publikacji. W ten sposób wzbudzone zostanie zainteresowanie odbiorców, a my będziemy mieć czas na stworzenie merytorycznej treści. Może to być m.in. obszerny poradnik, artykuł z wypowiedzią eksperta lub wywiad z osobą, która jest cenioną w danej branży.

 

Szukasz wsparcia w tworzeniu ciekawych treści, które przyciągną uwagę Twoich odbiorców? Nasza agencja copywriterska chętnie Ci w tym pomoże! Pisanie tekstów na zamówienie to specjalność naszych copywriterów!

Jak tworzyć ciekawe treści?

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *