Content Marketing — teksty, tłumaczenia, grafiki, Social Media, reklama ADS, pozycjonowanie

Content marketing w branży jubilerskiej – jak go zaplanować?

Według raportu Rynek dóbr luksusowych w Polsce. Edycja 2018, przeprowadzonego przez firmę KPMG, branża jubilerska jest jedną z najbardziej dynamicznie rozwijających się w naszym kraju. Co więcej, polski rynek biżuterii jest coraz lepiej postrzegany w oczach zagranicznych klientów i dostawców. Obecnie szacuje się, że jego wartość wynosi niemal 3 mld złotych. Z drugiej strony sklepy jubilerskie muszą walczyć ze stale rosnącą konkurencją. Jednym z najskuteczniejszych sposobów poszerzenia grona klientów jest wdrożenie przemyślanej strategii content marketingowej. Jak ją zaplanować?

Content marketing dla sklepów z biżuterią

Największe trudności w branży jubilerskiej

Nie ma wątpliwości, że rosnąca z roku na rok liczba sklepów jubilerskich zagraża działalności mniejszych przedsiębiorstw. Według danych, dostępnych na portalu 6kroków.pl, w zeszłym roku doszło do zamknięcia około 300 tego typu punktów. Jak się jednak okazuje, coraz większa konkurencja przekłada się również negatywnie na sprzedaż największych marek. W 2018 roku niektóre z popularnych sieci jubilerskich nie mogły pochwalić się odnotowaniem zadowalających wyników. Taki stan rzeczy można tłumaczyć m.in. pojawieniem się na polskim rynku zagranicznych marek, które cieszą się dużą renomą wśród konsumentów.

Sposobem na utrzymanie się na rynku i zwiększenie wyników sprzedaży jest wykorzystanie potencjału dziedziny e-commerce. Prowadzenie sklepu internetowego powinno jednak odbywać się w oparciu o przemyślaną strategię content marketingową. Marketing treści to narzędzie, które sprawdza się doskonale w promocji zarówno małych, jak i dużych przedsiębiorstw.

Wielu właścicieli sklepów jubilerskich bagatelizuje konieczność prowadzenia sprzedaży i marketingu w sieci. Swoją postawę argumentują tym, że zdecydowanie więcej osób decyduje się na zakup pierścionka zaręczynowego czy obrączek w salonach stacjonarnych. Warto jednak pamiętać o tzw. efekcie ROPO, który odnosi się do sytuacji, gdy na początku poszukujemy danego produktu online, aby następnie zakupić go w tradycyjnym sklepie. Według badań General Electronics zasada ta sprawdza się szczególnie w przypadku dóbr luksusowych (a biżuteria niewątpliwie się do nich zalicza). Im więcej musimy wydać na dany produkt, tym więcej szukamy informacji na jego temat w sieci. 

Odbiorca oferty

Niejednokrotnie wspominaliśmy, że określenie grupy docelowej jest kluczowe w przypadku planowania strategii content marketingowej, a następnie tworzenia treści. Nie inaczej jest w branży jubilerskiej, w której wskazanie odbiorcy jest pozornie prostym zadaniem. Z przytaczanego we wstępie raportu wynika, że rynek luksusowej biżuterii i zegarków obejmuje w 2/3 biżuterię, przy czym niemal 70% z niej stanowią produkty skierowane wyłącznie dla kobiet. Z drugiej strony 80% zegarków luksusowych to produkty dedykowane dla mężczyzn. Płeć grupy docelowej powinna być zawsze cenną wskazówką podczas budowania treści na stronie sklepu czy firmowym blogu.

Nie ulega jednak wątpliwości, że marki jubilerskie znacznie częściej kierują swoje komunikaty do kobiet. Te z kolei posiadają większą wiedzę na temat biżuterii, ale jednocześnie wymagają szczegółowych informacji na temat danego produktu. Dla kobiet istotne są detale, aspekty użytkowe i kolory, co należy uwydatnić w kierowanych do nich treściach. Nie bez znaczenia są również wysokiej jakości zdjęcia, które powinny umożliwiać obejrzenie biżuterii z każdej strony.

Pomimo tego, że od wieków „diamenty są najlepszym przyjacielem kobiet”, to najczęściej kupują je jednak mężczyźni. Dla przykładu: marka Stevena Singera, aby wyróżnić się spośród konkurencji, stworzyła ofertę przyjazną dla panów. Takie nietypowe podejście zaowocowało dużym sukcesem. Warto więc pamiętać o tej grupie klientów podczas planowania strategii content marketingu. Nie uwzględniając oferty zegarków, mężczyźni, odwiedzający strony sklepów jubilerskich, są przeważnie nastawieni na zakup biżuterii dla swojej partnerki lub dla kogoś z rodziny. Wówczas, potrzebują oni wskazówek w kwestii wyboru produktu, co można zaakcentować w opisach czy artykułach poradnikowych.

Blog sklepu jubilerskiego

Poza unikalnymi i zoptymalizowanymi pod kątem SEO opisami produktów i kategorii, nie można także pominąć bloga. Jego tematyka powinna powstawać w oparciu o trendujące słowa i zapytania użytkowników wyszukiwarki.

https://answerthepublic.com

Warto również rezygnować z ogólnych tematów na rzecz bardziej niszowych fraz, które trafiają do ściśle określonych grup odbiorców oraz zbierają ruch długofalowo (np. „pierścionek zaręczynowy dla mężczyzny”). Oczywiście, warto tworzyć teksty zawierające uniwersalne porady i informacje, które są przydatne dla użytkownika, pomimo upływu czasu. Mowa wówczas o tzw. evergreen content, czyli o wiecznie „żywej” treści, która jest w stanie generować ruch na stronie przez kilka tygodni, a nawet lat. W przypadku tego typu artykułów i poradników musimy jednak pamiętać o aktualizacji pewnych informacji.

Poza poradnikami typu „jak dobrać rozmiar pierścionka zaręczynowego”, które okażą się przydatne dla mężczyzn, warto również dodawać artykuły poświęcone aktualnym trendom i inspiracjom. Odbiorcami treści o tematyce np. „jak dobrać biżuterię do sukni ślubnej” stanie się natomiast szerokie grono kobiet.

Media społecznościowe i współpraca z innymi portalami

W planowaniu strategii content marketingowej nie można również zapomnieć o social mediach, które nie tylko doskonale promują stronę i bloga, ale obecnie posiadają również ogromny potencjał sprzedażowy. Umiejętny copywriting  oraz atrakcyjny content wizualny na Facebooku czy Instagramie to czynniki, które mogą skutecznie zwiększyć liczbę dokonanych transakcji. Ponadto, od jakiegoś czasu użytkownik zainteresowany produktem (przedstawionym na zdjęciu) może z poziomu tych mediów trafić bezpośrednio na stronę sklepu.

Poza aktywnością w social mediach warto również zadbać o współpracę z innymi portalami, które obszar działań skupiają na pokrewnej tematyce. Mogą to być serwisy np. z branży modowej czy ślubnej, dzięki którym dotrzemy do nowych klientów i umocnimy wizerunek eksperta. Należy jednak pamiętać, że artykuły sponsorowane muszą odznaczać się wysoką wartością merytoryczną, a także być zgodne z zasadami SEO. Nie powinny jednak przybierać formy nachalnej reklamy marki.

Szukasz wsparcia w zakresie tworzenia unikalnych i skutecznych treści? Skorzystaj z oferty agencji content marketingowej z Poznania, dzięki której zwiększysz zarówno ruch na swojej stronie, jak i wyniki sprzedaży!

copywriting w branży jubilerskiej