Nie ma wątpliwości, że linkowanie jest kluczowym elementem pozycjonowania. W ciągu ostatnich lat zmieniły się jednak zasady jego stosowania. Nie każdy pamięta, że dawniej linkowanie było równorzędne z pozycjonowaniem. W związku z tym większa ilość linków wpływała na wyższą pozycję danej strony. Nie trudno domyślić się, dlaczego Google postanowił przerwać ten proceder. Obecnie link building jest nadal jednym z filarów skutecznego pozycjonowania, dlatego warto znać reguły jego stosowania. Jakie wyróżniamy rodzaje linków?

Linkowanie zewnętrzne

Co to jest link?

Zacznijmy od wyjaśnienia, czym tak naprawdę jest link. Internauci każdego dnia mają do czynienia z licznymi przykładami linkowania. Z tego powodu jego definicja nie powinna stwarzać większych problemów. W skrócie jest to odsyłacz umieszczany na stronach internetowych lub w rozmaitych dokumentach elektronicznych. Po kliknięciu w jego polu, zostajemy automatycznie przeniesieni na zewnątrz lub wewnątrz witryny, bądź danego dokumentu. Dlatego można powiedzieć, że link pełni rolę nawigacji, która ułatwia nam przemieszczanie się pomiędzy rozmaitymi stronami/podstronami.

Co istotne, link może występować w różnych formach:

  • adresu URL – https://www.conture.pl,
  • anchor tekstu – wyświetlany w postaci widocznego dla użytkownika tekstu (zwykle odpowiadający frazie kluczowej) np. agencja copywriterska Conture,
  • elementu graficznego (np. zdjęcie lub baner) – zwróć uwagę na grafiki znajdujące się na początku i na końcu tego artykułu – kliknij w ich pole i sprawdź, gdzie Cię przeniosą.

Największą wartość z perspektywy SEO ma linkowanie powiązane z fragmentem tekstu lub elementem graficznym. W naszym ostatnim artykule odpowiedzieliśmy na pytanie: jak tworzyć anchor? Przede wszystkim musimy pamiętać, że anchory mogą przybrać różną postać, a dla Google’a najważniejsza jest naturalność. Z tego powodu po stronie copywritera spoczywa ich umiejętne „przemycenie” w tekście oraz stosowanie ich w różnorodny sposób.

Z kolei link graficzny przeniesie nas do właściwej strony zaraz po tym, jak klikniemy w dane zdjęcie czy baner reklamowy. Jest on ważny jeszcze z jednego powodu. Bardzo często ten rodzaj linkowania umożliwia wprowadzenie atrybutu alt, czyli tekstu alternatywnego obrazka. Jest to zatem doskonały pretekst do wstawienia frazy kluczowej, którą trudno w sposób naturalny umieścić w treści.

Linkowanie – podział i zasady stosowania

Tak, jak wspomnieliśmy we wstępie, skuteczne linkowanie jest obecnie znacznie trudniejsze niż kilka lat temu. Zanim jednak przystąpimy do omówienia najważniejszych zasad, warto rozróżnić jego rodzaje:

  • Linkowanie wewnętrzne – obejmuje linki w obrębie danego serwisu, które pozwalają użytkownikom oraz robotom sieciowym docierać do innych podstron. Jest ono niezwykle ważne, gdyż stanowi jeden z kluczowych zabiegów optymalizacyjnych, a także jedną z najważniejszych strategii w trakcie pozycjonowania danej strony.
  • Linkowanie zewnętrzne – obejmuje wszelkie odsyłacze pochodzące z witryn zewnętrznych. Jeżeli mowa o nawigatorach zewnętrznych, które przekierowują do naszej strony, wówczas mamy do czynienia z linkami zwrotnymi (backlinki). Z perspektywy Google’a jest to bardzo ważny czynnik rankingowy.

Linkowanie wewnętrzne

Wbrew pozorom linkowanie wewnętrzne nie służy wyłącznie sprawnej nawigacji użytkownika po podstronach serwisu. Co więcej, umieszczanie kilkunastu anchorów w krótkim opisie na stronie głównej, może przynieść więcej szkody niż pożytku. Linkowanie wewnętrzne stanowi ważny element strategii SEO, ponieważ dobrze wykonane pomaga robotom w indeksowaniu podstron. Dodatkowo, umieszczenie linków w tekstach na stronie, wspiera proces pozycjonowania słów kluczowych, a także zapobiega zjawisku ich kanibalizacji. Z tych powodów nie powinniśmy bagatelizować znaczenia tego procesu.

Linkowanie zewnętrzne

W kontekście pozycjonowania znacznie częściej mówi się jednak o linkowaniu zewnętrznym. Backlinki (najlepiej anchory lub linki graficzne) są dla robotów informacją, że ktoś znalazł na naszej stronie wartościową treść, przez co rekomenduje ją innym użytkownikom. Im większa ich liczba, tym większa szansa na zajęcie wyższej pozycji w rankingu. Oczywiście, jak wspomnieliśmy wcześniej, nie jest to takie proste zadanie. Przede wszystkim, liczy się typ linka zewnętrznego:

  • Dofollow – z punktu SEO są najbardziej skuteczne, ponieważ stanowią dla robotów sieciowych ważną informację. Kiedy natrafiają one taki typ linków, uruchamiają proces przekazywania części wartości witryny (na której umieszczony backlink) na naszą stronę.
  • Nofollow – w kontekście pozycjonowania nie są tak ważne, jak dofollow, ponieważ nie dzielą się mocą witryny odsyłającej. Niemniej, ich użycie może wspomagać tworzenie naturalnego profilu linków, co może zostać pozytywnie odczytane przez robota sieciowego.

Decydując się na linkowanie zewnętrzne, musimy zatem pozyskać jak najwięcej odsyłaczy z atrybutem doffolow. Ale czy to wystarczy? Aby przekazana wartość wpłynęła pozytywnie na pozycję naszej witryny, dana strona musi odznaczać się odpowiednim autorytetem. Wybierając miejsce publikacji np. artykułów reklamowych, musimy przeanalizować ruch, widoczność, jak i profil linków danego serwisu zewnętrznego.

Skuteczne linkowanie – o czym trzeba pamiętać?

Poza wspomnianymi aspektami, takimi jak konieczność pozyskiwania linków z atrybutem dofollow oraz wybór „mocnych” stron, warto pamiętać jeszcze o kilku kwestiach.

Unikalna treść

Przede wszystkim liczy się stworzenie unikalnych treści, w których odpowiednio umieszczony zostanie anchor. Linkowanie zewnętrzne może odbywać się zwykle za pośrednictwem artykułów sponsorowanych czy tekstów zapleczowych. W każdym z przypadków musimy zadbać o ciekawą i poprawną pod względem językowym treść. Jeśli zajmujemy się prowadzeniem bloga, na którym pojawia się ciekawy i wartościowy content, istnieje również szansa, że będzie on udostępniany przez użytkowników np. na forach czy w mediach społecznościowych.

Odpowiednie anchory

W ostatnim artykule wskazaliśmy, jak ważne jest właściwe stworzenie i rozmieszczenie anchorów. Treść zakotwiczenie nie może być za długa (nie więcej niż 60 zzs) oraz powinna stanowić naturalną część zdania. Dodatkowo, musi być zgodna z tematyką wpisu i strony, do której prowadzi. Jeśli w danym tekście występuje więcej niż jeden odnośnik, warto nie umieszczać ich bezpośrednio obok siebie. Co więcej, nie przesadzajmy z ilością anchorów, ponieważ ich nadmiar może zostać odczytany jako spam.

Linki tematyczne

Kolejną kwestią, która ma wpływ na skuteczność linkowania, jest zgodność tematyczna pomiędzy stronami. Oznacza to, że wybierając miejsca do pozyskania linków zewnętrznych, musimy wybierać witryny, które są powiązane z charakterem naszej działalności. Brak linków tematycznych może zostać odczytany negatywnie przez algorytmy wyszukiwarki.

 

Jeśli potrzebujesz pomocy w tworzeniu tekstów SEO, zgłoś się do naszej agencji content marketingowej. Realizowane przez nas treści okażą się skutecznym wsparciem w procesie link building.

jak pozyskiwać linki?

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *