Nie od dzisiaj wiadomo, że Google promuje strony zorientowane na użytkownika, a więc takie, które zawierają najwyżej jakości treści. Odzwierciedleniem działań w tym zakresie jest ranking, który dzieli witryny na mniej lub bardziej wartościowe. Z tego powodu wielu właścicieli stron decyduje się na wdrożenie działań z zakresu SEO. Niektóre ze stosowanych metod, które mają na celu szybkie podwyższenie pozycji witryny, nie są jednak zgodne z regulaminem wyszukiwarki. Jak powszechnie wiadomo, wszelkie działania z zakresu Black Hat SEO mogą doprowadzić do zmniejszenia zaufania dla danej domeny. To z kolei mierzone jest przez Trust Rank. Jakie czynniki uwzględnia ten algorytm?

Trust Rank a SEO

Trust Rank – definicja

Algorytm Trust Rank ma za zadanie określić stopień zaufania wobec danej strony. Jest on zatem system oceniania wartości strony, naliczanym w skali od 0 do 10.  Trust Rank został opracowany w 2004 roku przez Jana Pedersena, we współpracy z przedstawicielami Uniwersytetu Stanforda. Miał być on dopełnieniem niedziałającego już algorytmu Page Rank, mającego na celu wyselekcjonowanie stron o wysoce użytecznych i wartościowych treściach. Obecnie Trust Rank wspomaga Google i inne wyszukiwarki w eliminowaniu spamu internetowego. Bardzo często jego działanie jest porównywane do sita, przez które przepuszczone zostają jedynie wartościowe strony. Co to oznacza dla nas – użytkowników? W trakcie wyszukiwania informacji nie otrzymujemy w wynikach stron o niskim poziomie zaufania np. pustych, zawierających spam czy przeładowanych linkami zewnętrznymi.

Co wpływa na Trust Rank?

Algorytm Trust Rank, podobnie jak wspomniany Page Rank, koncentruje się w znacznej mierze na linkach przychodzących. W związku z tym, im więcej tego typu odnośników pochodzi ze stron o wysokiej jakości, tym większy jest Trust Rank analizowanej witryny. Co ciekawe, algorytm ten przy wyznaczaniu oceny uwzględnia również linki nofollow. To jednak nie wszystko. Chcąc się cieszyć wysokim TR swojej strony internetowej, musimy zadbać o kilka aspektów.

Linki wychodzące i przychodzące

Bardzo ważną kwestią w przypadku Trust Rank jest zarówno jakość stron, do których sami linkujemy, jak i tych, gdzie umieszczone zostały linki przychodzące. W obu przypadkach witryny powinny odznaczać się wysokim poziomem TR. Jeśli okaże się, że strona, z której pochodzą linki przychodzące, obdarzona jest małym zaufaniem (np. ze względu na niską jakość treści lub działania z zakresu  Black Hat SEO) to nasza strona automatycznie na tym straci. Oczywiście, to samo dotyczy linków wychodzących. W trakcie linkowania do innych stron lub zamieszczania np. artykułów sponsorowanych z anchorem na zewnętrznych serwisach, musimy zawsze pamiętać, aby obie witryny były połączone ze sobą tematycznie. Kolejnym ważnym aspektem jest prawidłowe umieszczenie linków. Zarówno w przypadku wychodzących, jak i przychodzących, warto stosować naturalne anchory w treści.

Historia witryny

Co istotne, na zaufanie wobec danej witryny wpływa również długość jej okresu funkcjonowania. W tym aspekcie liczy się data zaindeksowania strony. Oczywiście, im dłuższy czas funkcjonowania, tym większy poziom zaufania z perspektywy Trust Rank.

Częstotliwość aktualizacji

W związku z powyżej opisanym czynnikiem, musimy od razu wspomnieć o kolejnym. Mowa mianowicie o częstotliwości aktualizacji dokonywanych na danej stronie. Nie wystarczy bowiem posiadać witrynę, która zaindeksowana została wiele lat temu, aby móc cieszyć się wysokim TR. Ogromne znacznie ma również częstotliwość zmian, które stanowią dla algorytmu swoisty sygnał, iż strona nie została porzucona przez właściciela.

Unikalne i wartościowe treści

Omawiając system oceniania wartości strony, jakim niewątpliwie jest Trust Rank, nie możemy pominąć znaczenia treści, które publikowane są na stronie. Nadrzędnym celem Google jest przecież dbanie o to, aby użytkownik znalazł trafne i użyteczne odpowiedzi na swoje zapytania. Aby nasza witryna cieszyła się dużym zaufaniem wszelkie opisy produktów, kategorii, artykuły blogowe oraz treści na WWW powinny być przydatne dla użytkownika. Poza zadbaniem o wartość merytoryczną, nie możemy również zapomnieć o aspekcie unikalności. Plagiat treści, a więc zjawisko duplicate content jest srogo karane przez Google, a także ma wpływ na Trust Rank naszej strony. Zamawiając teksty od agencji copywriterskich czy freelancerów, warto zatem upewnić się, czy przekazane zostały nam do nich prawa autorskie. Można również skorzystać ze specjalnych narzędzi, które sprawdzają, czy dana treść jest plagiatem.

Certyfikat SSL

Coraz częściej można spotkać się z opinią, że posiadanie certyfikatu SSL jest już nie tylko dobrym dodatkiem, ale i koniecznością. Odpowiednie zabezpieczenie poufności oraz integralności danych zmniejsza bowiem ryzyko niepożądanego wycieku informacji dotyczących np. klientów sklepu online. Nic dziwnego, że certyfikat SSL jest ważnym czynnikiem przy określaniu wskaźnika Trust Rank.

Czy algorytm TR ma wpływ na SEO strony?

Odpowiedź na to pytanie dzieli specjalistów SEO na dwie grupy. Jedni z nich wychodzą z założenia, że Trust Rank ma duże znaczenie dla pozycji strony, z kolei pozostali uważają, że nie ma on wpływu na ocenę wartości witryny dla Google’a. Argumentem przemawiającym na korzyść drugiej grupy jest wypowiedź Matta Cuttsa (byłego szefa Search Quality Team), który twierdził, że Google nie wykorzystuje algorytmu Trust Rank do ustalania rankingu.

Musimy jednak raz jeszcze przyjrzeć się powyższym czynnikom, które mają wpływ na wskaźnik Trust Rank. Niewątpliwie jakość linków przychodzących czy wartościowe i unikalne treści odgrywają ważną rolę w pozycjonowaniu. Jednocześnie stanowią główne założenia omawianego algorytmu. Nawet jeśli zawierzymy wypowiedzi Cuttsa, nie powinniśmy bagatelizować znaczenia TR. Jego wskaźnik stanowi dla nas cenną wskazówkę dotyczącą m.in. poziomu link building oraz treści na WWW. Bez względu na to, czy opowiadamy się za pierwszą, czy drugą grupą, Trust Rank okaże się pomocny w ocenie naszego serwisu.

Jak sprawdzić Trust Rank?

Jak wspomnieliśmy wcześniej, Trust Rank może przybierać wartości w skali od 0 do 10. Aby sprawdzić, jak nasza strona wypada w tej kwestii, możemy skorzystać z dostępnych narzędzi. Jednym z najbardziej znanych jest Trust Rank Checker. Warto jednak pamiętać, że wartości podawane przez tego typu narzędzia są szacunkowe. Dobrym rozwiązaniem jest skorzystanie z kilku stron, a następnie uśrednienie podanych wyników.

 

Potrzebujesz unikalnych treści na swoją stronę? Nasza agencja content marketingowa przygotuje dla Ciebie wartościowy content, który wpłynie korzystnie na pozycję Twojej witryny.

jak sprawdzić Trust Rank strony?

2 komentarze

  1. Witam.

    Sadze ze to wlasnie Trust Rank odgrywa dzisiaj najwazniejsza role jesli chodzi o okreslanie przez Google wartosci danej strony. Juz nie nalezy kierowac sie a i PR ani iloscia przychodzacych linkow, tylko wlasnie skupiac sie na Trust Rank.

  2. Coraz większe znaczenie nabierają linki tematyczne z zaufanych stron i posiadające prawdziwy ruch organiczny. Niestety takich stron jest coraz mnie, internet jest tak zaśmiecany że niedługo linków dobrej jakości będzie tylko trochę, albo będą odpłatne. Jakby internet pozbył sie całego spamu wtedy link nabrałby prawdziwej mocy i polecane innej strony miałoby dużą wartość.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *