Content Marketing — teksty, tłumaczenia, grafiki, Social Media, reklama ADS, pozycjonowanie

O aktualnych trendach w content marketingu rozmawiamy z Grzegorzem Miłkowskim

Content marketing stał się w ostatnich latach powszechną formą komunikowania się firm ze swoimi klientami. Co więcej, wraz z rozwojem technologii i zmieniającymi się potrzebami użytkowników, dziedzina ta stale się rozwija. O istotnych zmianach i nadchodzących trendach w content marketingu rozmawiamy z Grzegorzem Miłkowskim.


jak tworzyć teksty seo

Conture: Jak zmienił się content marketing na przestrzeni ostatnich lat? Co było dużym zaskoczeniem, a które z mechanizmów można było przewidzieć?

Grzegorz Miłkowski: Content marketing w ciągu ostatnich lat „odkręcił” się bardzo mocno w kierunku technologii, podobnie jak cała branża marketingowa. Teraz działania content marketingowe to przemyślana synergia treści oraz automatyzacji dostarczania tych treści do użytkowników, w momencie, kiedy zaistnieje potencjalnie najwyższe prawdopodobieństwo oczekiwanej konwersji. 

Współczesny content marketing to ekosystem różnych środków wyrazu dla treści, od blogów, poprzez social media, podcasty, filmy, infografiki, ebooki, gry czy angażujące interaktywne quizy. To tylko kilka narzędzi, które składają się na wielki świat efektywnego content marketingu, za pomocą którego buduje się dotarcie oraz sprzedaż produktów oraz usług. 

Conture: Blog firmowy to świetne narzędzie marketingowe. Publikowane treści pomagają nam na wielu płaszczyznach. Dlaczego warto prowadzić bloga firmowego i czy powinna posiadać go każda firma?

Grzegorz Miłkowski: Każda firma powinna zastanowić się nad prowadzeniem swojego bloga, przeanalizować swoje możliwości w tym zakresie i dopiero wówczas podjąć decyzję o rozpoczęciu przygody z firmowym blogowaniem. Nie ma nic gorszego dla blogera niż słomiany zapał i piękny wizualnie serwis contentowy (blog), na którego łamach umieszczone są 1-2 artykuły, a potem…. cisza. Przed przystąpieniem do działań w tym zakresie trzeba sobie odpowiedzieć na pytanie, czy zrobimy to wewnętrznie, swoimi siłami, czy firma powinna zlecić to np. agencji (w odpowiedzi na to pytanie, pomocny może okazać się artykuł „Dzień dobry, a ile to kosztuje? Zaplanuj swój budżet content marketingowy” https://socialpress.pl/2019/12/jak-bedzie-wygladal-rynek-reklamy-w-2020-roku). 

Jeżeli decyzja będzie pozytywna, za blogowaniem firmowym przemawia cały peleton argumentów, począwszy od edukacji swoich klientów na temat produktów i usług, które oferuje Twoja firma, a skończywszy na zaawansowanych możliwościach związanych z budowaniem ścieżki zakupowej, której integralną częścią jest blog połączony z narzędziem do automatyzacji marketingu. 

Conture: Jakie treści zachęcają klientów do korzystania z usług firmy? Czy są to artykuły eksperckie, czy może lekkie wpisy lifestylowe?

Grzegorz Miłkowski: To zależy… 😉 Zależy to od grupy docelowej, produktu, kontekstu itp. Jeżeli oferujesz produkty powiązane z tematyką lifestyle’ową (np. kosmetyki czy aranżacje wnętrz) dobrze sprawdzą się treści lifestyle’owe wpisujące produkty w kontekst sytuacji życiowych adekwatnych dla Twojej grupy docelowej. Warto jednak wspomagać takie treści materiałem eksperckim, uzasadniającym już od strony twardej merytoryki, dlaczego Twój produkt jest najlepszy. 

W przypadku firm, które działają w branżach technologicznych, obszarach b2b czy wysoko wyspecjalizowanych usług, oczywiście prym wiodą treści eksperckie i lifestyle tutaj się nie sprawdzi. 

Conture: Jaki content udostępniać publicznie, a jaki proponować klientom zapisanym do newslettera?

Grzegorz Miłkowski: Podział treści na publiczne oraz zamknięte, dostępne np. tylko w newsletterze, tworzy się na poziomie strategii content marketingowej. Można np. przyjąć, że treści publiczne odpowiadają na potrzeby zapytań w Google, jednocześnie tworzą pierwszy etap lejka zakupowego czy edukacyjnego Twojego klienta. Tymi treściami musisz wywołać zainteresowanie i chęć dalszej komunikacji z Twoją firmą, np. za pomocą newslettera. 

Chęć dodania swojego adresu do listy subskrypcyjnej powinna być np. wywołana też poprzez kontakt z takimi artykułami, by użytkownik w newsletterze znalazł satysfakcjonujące dla siebie pogłębienie wiedzy na tematy, które go interesują. A w ten kontekst należy mądrze wpisać swoje produkty lub usługi. 

Conture: W jaki sposób personalizować treści, aby klient związał się z naszą marką? O czym warto pamiętać?

Grzegorz Miłkowski: Czasy personalizacji tylko za pomocą płci czy imienia dawno minęły. Te elementy już nie wystarczają, żeby przyciągnąć uwagę Twojego potencjalnego klienta. Personalizacja, wspomagana automatyzacją content marketingu, powinna polegać na maksymalnie dobrym dopasowaniu treści do potrzeb Twojego klienta, jego sytuacji życiowej oraz kontekstu konsumenckiego, w jakim się obecnie znajduje. 

Conture: Jak zrodziła się idea założenia własnej agencji? Co było największym wyzwaniem przy tworzeniu ContentHouse?

Grzegorz Miłkowski: Zdecydowanie na pierwszym miejscu wśród motywacji była chęć samodzielnego kształtowania otaczającego mnie świata, a jak wiadomo, w życiu dużą część tego świata zajmuje to, co robimy zawodowo. Stąd po kilku latach na etacie zdecydowałem się zacząć budować „coś swojego”. W 2010 roku poznałem mojego obecnego wspólnika, Tomka Michalika, który jest właścicielem agencji Insignia. Tomek miał być wówczas jednym z pierwszych klientów mojej firmy, jednoosobowej agencji PR. Po kilku rozmowach okazało się, że mamy bardzo podobne spojrzenie na komunikację w świecie cyfrowym i stąd była już krótka droga do decyzji o założeniu agencji „Imagine PR”, która specjalizowała się w tzw. (w 2010 roku :)) e-PR. Po kilku latach zrobiliśmy rebranding, w wyniku którego Imagine PR przekształcił się w ContentHouse.

Największym wyzwaniem, na samym początku, nie mając pozycji na rynku, wiarygodności i historii jako firma, jest oczywiście zdobycie pierwszych klientów. Bez referencji i case’ów od innych, bo po prostu ich nie masz. Musisz bez tego przydatnego narzędzia, jakim są inne realizacje, które uwiarygadniają Twój biznes, sprzedać swoje usługi i spowodować, że druga strona uwierzy w Ciebie, jako rzetelnego partnera biznesowego.

Conture: Jakie trendy w content marketingu przewiduje się na rok 2020? Które pożegnamy w 2019?

Grzegorz Miłkowski: Wg mnie rok 2019 był ostatnim okresem, w którym niektórzy marketerzy oddzielali jeszcze świat „deskotopów” od świata „mobile”. To już nie działa i nie ma racji bytu, cyfrowy świat jest jeden i czas najwyższy zakończyć ten sztuczny obecnie podział. 

2020 rok będzie rokiem chatbotów w content marketingu. W mijających 12 miesiącach widać było już dynamiczny rozwój tego narzędzia, więc kolejny rok będzie czasem, kiedy chatboty na stałe zadomowią się w ekosystemie content marketingu. Dodatkowo dalsze pogłębianie integracji contentu i automatyzacji, co jest obecnie obowiązkowym punktem programu dla firm, które chcą efektywnie inwestować w content marketing. Myślę też, że technologie AR i VR będą częściej wykorzystywane w content marketingu, gdyż bariera wejścia do świata rozszerzonej reklamy jest coraz niższa. 

Conture: Dziękujemy za rozmowę.

trendy w content marketingu

 

Szukasz wsparcia w tworzeniu ciekawych i angażujących treści? Zapoznaj się z ofertą naszej agencji content marketingowej. Pisanie tekstów na zamówienie to nasza specjalność.

Trendy w content marketingu 2020