Jednym z największych mitów na temat content marketingu jest przekonanie, że metoda ta ogranicza się jedynie do tworzenia artykułów blogowych. Tymczasem, popularnym miejscem rozpowszechniania wartościowych treści są m.in. social media. Od dłuższego czasu cieszą się one niesłabnącą popularnością ze strony marketerów, którzy włączają je do systemu komunikacji marek. Media społecznościowe pozwalają bowiem skupić się skutecznie na odbiorcy i jego potrzebach. W tym celu, należy jednak zadbać o spójną i autentyczną narrację.

social selling

Rosnące znaczenie mediów społecznościowych

Ogromny potencjał mediów społecznościowych tkwi m.in. w stale powiększającej się liczbie użytkowników poszczególnych kanałów czy też powstawania w ich obrębie nowych formatów reklamowych. Według globalnych statystyk za rok 2018 (sporządzonych przez Cumulus Media) tylko w ciągu jednej minuty: 973 tys. internautów zalogowało się na Facebooku, 174 tys. użytkowników scrollowało Instagrama, a na Youtubie odtworzono 4,3 mln filmów. Dodatkowo, udostępniono 2,4 mln snapów, a przy użyciu Messengera wysłano 25 tys. GIF-ów. Wszystkie te dane potwierdzają silną pozycję mediów społecznościowych. Te z kolei służą coraz częściej użytkownikom nie do nawiązywania relacji, a do poszukiwania przydatnych informacji.

Jak nietrudno się domyślić, dobrze przemyślany content marketing w mediach społecznościowych ma więc szansę dotrzeć do szerokiej grupy odbiorców. Z drugiej strony, ilość publikowanych treści może znacząco utrudniać markom przebicie się ze swoim komunikatem.

Promocja w social mediach – jaki kanał wybrać?

Publikowane za pośrednictwem mediów społecznościowych treści powinny być dostosowane, zarówno do charakteru danego serwisu, jak i profilu odwiedzających go osób. Wiele marek, decydujących się na promocję w social mediach, ogranicza się jedynie do reklamy na Facebooku. Tymczasem, warto również pomyśleć o aktywności na innych kanałach. Oczywiście, Facebook jest nadal wiodącym serwisem, jeśli chodzi o budowanie wizerunku marki czy działania o charakterze sprzedażowym. W ostatnich latach spada jednak zainteresowanie tym kanałem ze strony najmłodszych użytkowników (pomiędzy 13 a 17 rokiem życia). Swoją aktywność przenoszą oni do takich serwisów jak: Instagram czy Tik Tok. Jeśli więc planujemy strategię content marketingową, której odbiorcami jest właśnie ta grupa, nie możemy bagatelizować tej informacji.

Poza coraz silniejszym Instagramem, nie można również zapomnieć o LinkedIn, o którym mówi się, że przeżywa obecnie złoty wiek w Polsce. Pomimo tego, że komunikacja na tym portalu różni się znacząco od tej w pozostałych mediach społecznościowych – skutecznie poprowadzona pozwala osiągnąć trudny target. Pozostają również inne serwisy, takie jak np. Snapchat, który skupia wokół siebie grono zaangażowanych użytkowników, a także twitter, stanowiący dla internautów bazę aktualnych informacji. Oczywiście, nie chodzi o to, aby podczas promocji swojej marki sięgać po wszystkie możliwe media społecznościowe. Kluczową kwestią jest jednak dopasowanie kanału (a co za tym idzie: komunikatu) do grupy docelowej marki. Jeśli więc obejmuje ona np. osoby w różnym wieku, to nie warto ograniczać się jedynie do działań na Facebooku.

Treści w social mediach – o czym należy pamiętać?

To oczywiste, że format publikowanych treści w dużym stopniu zależy od rodzaju wybranego kanału.  Nie można jednak zapomnieć, że w ostatnich latach niesłabnącą popularnością w social mediach cieszy się wideo content marketing (w formie poradników czy instrukcji, publikowanych zazwyczaj na YouTube). Pokrewnym obszarem, który od pewnego czasu odznacza się także wysokim potencjałem w zakresie promocji marki, jest content efemeryczny. Odnosi się on do grupy micro wideo, publikowanych za pośrednictwem funkcji Stories na Facebooku czy Instagramie. Obie formy, w przypadku działań promocyjnych firmy, muszą być jednak na tyle przemyślane, aby zaciekawić odbiorcę i dostarczać mu przydatnych informacji.

Poza materiałami wideo, nie można również zapomnieć o skutecznym copywritingu w social mediach, którego dopełnieniem powinna być ciekawa fotografia lub infografika. Podstawą sukcesu, a więc przyciągnięcia i podtrzymania uwagi odbiorcy, jest prawidłowa znajomość grupy docelowej. W przeciwnym wypadku, stworzone przez nas posty o charakterze sprzedażowym czy informacyjnym itd. znikną w gąszczu pozostałych komunikatów (nawet przy płatnym promowaniu).

Odnosząc się do treści w social mediach, bardzo często można spotkać się z twierdzeniem, że tworzenie długich wpisów np. na Facebooka skutecznie odstrasza użytkowników serwisów. W większości przypadków jest to prawda, gdyż na tego typu serwisach liczą się zazwyczaj krótkie i treściwe informacje. Istnieją jednak sytuacje, w których za pomocą obszernych, ale i merytorycznych postów można umocnić swój wizerunek eksperta. Dotyczy to głównie branży edukacyjnej lub skierowanej do specjalistycznych i wąskich grup docelowych. Dzięki przekazywaniu wartościowej wiedzy, posty te mogą cechować się także wysokimi zasięgami.

social media

Storytelling

Myśląc o działaniach promocyjnych marki w sieci, nie sposób nie wymienić Real Time Marketingu. Dawniej opisywaliśmy jego potencjał w zakresie content marketingu w social mediach. Warto zainteresować się tą techniką, gdyż jak podaje IDG Research: niemal 60% użytkowników uważa, że do najlepszych marek zaliczają się te, które angażują społeczność.

Jak się okazuje, obecnie coraz większe znaczenie w tej kwestii nabiera również storytelling. Tak, jak wspomnieliśmy na początku: wysoka konkurencja sprawia, że marki mają problemy z wyróżnieniem swojego komunikatu na tle innych. W takiej sytuacji firmy o dużym budżecie na promocję decydują się nierzadko na współpracę ze znanymi influencerami. Z kolei pozostałe marki mają okazję posłużyć się przemyślanym storytellingiem. W tej kwestii pomocni mogą okazać się sami pracownicy firmy, występujący w roli doświadczonych specjalistów z branży. Takie działanie może przybierać zarówno formę krótkich wpisów czy też materiałów wideo.

Blog a media społecznościowe

Tak, jak wspomnieliśmy na wstępie: content marketing nie ogranicza się jedynie do prowadzenia bloga. O spójny, ciekawy i merytoryczny przekaz, warto zadbać również w social mediach. Nie oznacza to jednak, że te dwa miejsca dystrybucji treści, trzeba oddzielić od siebie grubą kreską. Istnieje bowiem wiele zależności pomiędzy blogiem a mediami społecznościowymi. Obie sfery mogą się wzajemnie promować, a także uzupełniać. Warto pamiętać, że media społecznościowe zaoferowały blogosferze nowe metody komunikacji z odbiorcami, a także skuteczny (jak nigdy dotąd) sposób dotarcia do ściśle określonej grupy docelowej.

Potrzebujesz wsparcia w tworzeniu skutecznych treści na social media? Skorzystaj z pomocy doświadczonych copywriterów z agencji content marketingowej z Warszawy.

Jak tworzyć treści w social mediach

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *