Nie od dziś wiadomo, że działania z zakresu SEO stanowią fundament w procesie promowania marki w internecie. Mimo powszechnie dostępnych informacji na temat copywritingu SEO i pozycjonowania, wciąż natrafić można na różne błędy z nimi związane. Jednym z nich jest kanibalizacja słów kluczowych, które może niekorzystnie wpłynąć na rezultaty wyszukiwania w Google.

Pisanie tekstów SEO

Kanibalizacja słów kluczowych – co to takiego?

Zgodnie ze słownikową definicją, kanibalizm oznacza pożeranie się osobników tego samego gatunku wskutek głodu lub zagęszczenia populacji. Nie inaczej jest w przypadku kanibalizacji słów kluczowych (ang. keyword cannibalism). Dotyczy to sytuacji, w której następstwie, co najmniej dwie strony lub podstrony danej witryny próbują pojawić się w wyszukiwarce Google na ten sam ciąg znaków, czyli konkretną frazę kluczową.

Podłożem takiego zjawiska jest równomierne zoptymalizowanie obu witryn pod wskazaną frazę główną. Specjalistyczne portale lub te zajmujące się wąską tematyką należą do tych serwisów, które są niezwykle podatne na takie sytuacje. Strony lub podstrony, przygotowane pod te same słowa kluczowe, wzajemnie walczą o najwyższą pozycję w wyszukiwarce Google. W konsekwencji, po wpisaniu konkretnego ciągu znaków, raz dana strona będzie na pierwszym miejscu, z kolei po ponownym wpisaniu tej samej frazy, na czołowej pozycji pojawi się już inna domena.

Najczęstsze przyczyny występowania zjawiska kanibalizacji fraz

Kanibalizacja fraz może powstawać przez kilka czynników, przeważnie wiąże się z błędami podczas optymalizacji stron internetowych. Może być to również samoistny wynik mechanizmów Google, który stwierdza, że dana witryna lepiej odpowiada na zadane przez użytkownika pytanie/frazę kluczową.

Do najczęstszych czynników wywołujących efekt kanibalizacji słów kluczowych zaliczyć można:

  • optymalizacja kilku podstron pod to samo słowo kluczowe,
  • wewnętrzna duplikacja treści (powtarzanie fraz kluczowych w tytułach, tagach, kategoriach,
  • niepoprawne linkowanie wewnętrzne (umieszczanie jednakowych anchorów dla różnych podstron),
  • podobne lub całkowicie skopiowane treści,
  • ten sam temat przewodni artykułów.

Kto pada ofiarą zjawiska kanibalizacji słów kluczowych?

W dobie Internetu, który stanowi jedno z głównych źródeł informacyjnych i edukacyjnych, na zjawisko kanibalizacji fraz najczęściej narażone są przede wszystkim:

  • portale informacyjne, nierzadko opisujące ponownie ten sam temat,
  • często aktualizowane blogi i strony o konkretnej tematyce,
  • sklepy internetowe o mocno ukierunkowanej i specjalistycznej ofercie,
  • sklepy internetowe, których produkty występują w wielu wariantach (kolorystycznych, rozmiarowych, itd.).

Jak zapobiec lub całkowicie rozwiązać problem kanibalizacji słów kluczowych?

Jak wiadomo, problemy warto rozwiązywać już na samym początku. Doskonałą metodą na zapobieganie kanibalizacji słów kluczowych jest ich odpowiednie rozplanowanie po adresach URL. Najlepiej stworzyć wartościową strategię SEO posiadającą listę najważniejszych fraz oraz plan adresów stron internetowych, który gwarantował będzie ruch na witrynie.

Co jednak zrobić, gdy problem kanibalizacji słów już się pojawił? Należy skutecznie z nim zawalczyć. Oto kilka przykładów:

  • usunięcie lub deoptymalizacja podstrony, która nie ma żadnej wartości,
  • wykorzystanie fraz “longtail”, tzw. fraz na długi ogon – skupienie się na bardziej rozwiniętych frazach kluczowych,
  • wykorzystanie opcji „noindex” – Google może zaindeksować stronę, ale nie doda jej do rezultatów wyszukiwania,
  • linkowanie kanoniczne – używanie różnych synonimicznych słów na witrynach i dołączenie do nich linków wewnętrznych do strony głównej (kanonikalnej),
  • użycie przekierowań 301 – łączenie kilku zduplikowanych i mniej wartościowych podstron w jedną ważniejszą.

Dzięki zaproponowanym powyżej rozwiązaniom wyszukiwarka Google będzie mogła rozwiązać kwestię kanibalizacji słów kluczowych i zdecydować o wynikach wyszukiwania. Dodatkowo zwiększymy ruch na danych podstronach zoptymalizowanych pod konkretne słowa kluczowe z korzyścią dla całej witryny, która przyciągnie szersze grono odbiorców.

 

Czy kanibalizacja słów kluczowych jest zawsze niekorzystnym zjawiskiem?

Istnieją przypadki, w których zjawisko kanibalizacji słów kluczowych przyczynia się do skutecznej walki z konkurencją. Ma to miejsce w momencie, gdy wyszukiwarka Google jest w stanie pokazać dwa, a nawet i więcej adresów URL danej domeny lub sklepu internetowego na jedno zapytanie w swoim top 10. Opisany efekt korzystnej kanibalizacji można przedstawić na przykładzie poniższej ilustracji:

 

kanibalizacja słów kluczowych

Taki wynik jest najprawdopodobniej skutkiem tego, iż strona główna danej marki na początku zoptymalizowana była na frazy związane z łóżkami na wymiar. W ramach dalszego procesu optymalizacji utworzono podstronę dedykowaną łóżkom tapicerowanym, które również oferowane są z wariantem na wymiar. W tym przypadku Google zapamiętało wcześniejszą optymalizację i dodatkowo wyświetliło nową podstronę, co korzystnie wpłynęło na pozycję wyszukiwania danej firmy.

Ryzyko związane z kanibalizacją fraz kluczowych

Ryzykiem związanym z kanibalizacją fraz kluczowych jest niewątpliwie nieprzewidywalna pozycja danej witryny w wynikach Google. Optymalizacja strony lub podstrony pod popularną frazę zawsze wiąże się ze sporym ryzykiem, że będzie ona niejednokrotnie zmieniać pozycję wyszukiwania z inną stroną przygotowaną pod ten sam ciąg znaków.

Istotne jest zatem, znalezienie takiego słowa kluczowego, które będzie oczywiste i intuicyjne dla przeciętnego użytkownika, a przy tym mało popularne wśród witryn o podobnej tematyce. Wahania pozycji wyszukiwania stron sprowadza się do tego, że domena przestaje być wiarygodna. Użytkownik niechętnie korzysta z serwisu, który nie ma ustabilizowanej pozycji.

Kanibalizacja fraz kluczowych wpływa głównie na wielokrotne zmiany pozycji w wyszukiwarce Google, niemniej bezpośrednio oddziałuje także na jakość treści. Strony, które zostały zoptymalizowane pod tą samą frazę kluczową, często zawierają content do siebie zbliżony. Nie ma w tym nic złego, dopóki witryny nie zawierają tych samych fragmentów tekstu. Niezwykle ważne jest, aby dbać o jakość materiału prezentowanego na stronie i dostarczyć użytkownikowi odpowiednio przygotowany produkt i treści.

 

Agencja copywriterska

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *