Słowa kluczowe – czym są?

Słowa kluczowe w SEO copywritingu to nic innego jak wyrazy wpisywane w wyszukiwarkę w celu odnalezienia konkretnych informacji, takich jak miejsca, usługi, produkty czy porady. To podstawowy łącznik między nami, a potencjalnym odbiorcą – to właśnie poprzez nie dociera on do oferowanych przez nas treści. Zbagatelizowanie tej kwestii może przynieść negatywne skutki i słabą pozycję w wyszukiwarkach. Słowa kluczowe możemy podzielić na dwie grupy:

slowa kluczowe a seo

Ogólne słowa kluczowe

Są to słowa kluczowe składające się najczęściej z jednego lub dwóch wyrazów. Przykładem mogą być frazy takie jak:

  • kurtki zimowe,
  • fryzjer,
  • smartfony.

Tego typu wyrażenia używane są przez osoby bez sprecyzowanych potrzeb. Ich wykorzystywanie jest z reguły trudne, gdyż mała szczegółowość wiąże się z dużą konkurencją na wysokich pozycjach.

Słowa kluczowe z długiego ogona (long-tail)

Druga grupa to słowa kluczowe z tzw. długiego ogona. Frazy te są znacznie bardziej szczegółowe, składają się z ponad 2 wyrazów, a osoby, które je wpisują, mają już sprecyzowane potrzeby. Przykładami mogą być:

  • kurtki zimowe męskie pikowane 2017,
  • fryzjer damski poznań głogowska opinie,
  • najlepsze smartfony do 1000 zł 2017.

Słowa kluczowe long-tail są łatwiejsze w pozycjonowaniu, ponieważ ich szczegółowość sprawia, że na wysokich pozycjach jest o wiele niższa konkurencja.

Warto pamiętać o jednej, ważnej zależności: im więcej wyrazów ma dana fraza, tym rzadziej jest wyszukiwana. Jednocześnie, im więcej wyrazów tym mniejsza konkurencja i większa łatwość jej wypozycjonowania.

Jak stosować słowa kluczowe w praktyce? Aby to zrozumieć musimy najpierw wyjaśnić pojęcie SEO copywritingu.

Czym jest SEO copywriting?

SEO copywriting to pisanie tekstów, które spełniają założenia content marketingu i jednocześnie są narzędziami skutecznego pozycjonowania. Jest to różnego rodzaju treść dostępna na stronach internetowych, taka jak artykuły, poradniki, felietony czy opisy produktów. Jedną z kluczowych cech jest jej odpowiednie wypośrodkowanie – teksty muszą być przystępne i pożądane przez naszych odbiorców, a także powinny spełniać sprecyzowane wymagania algorytmów Google. Jeśli nie weźmiemy pod uwagę odpowiedniego balansu między tymi dwiema kwestiami, nasz tekst może stać się nieatrakcyjny dla wyszukiwarek i bardzo szybko zniknąć w głębinach wyników wyszukiwania. W odwrotnej sytuacji, będzie zbyt skupiony na algorytmach i zaprezentuje treść w sztuczny, i nieciekawy sposób, co natychmiast odrzuci naszych czytelników.

Poza znalezieniem “złotego środka” warto mieć na uwadze także inne, równie ważne założenia SEO copywritingu, które w szczegółowy sposób opisaliśmy w naszym tekście “Content marketing a SEO – duet idealny?”. Zapoznanie się z nimi sprawi, że tworzone przez nas treści zostaną docenione zarówno przez odbiorców jak i przez wyszukiwarki. Połączmy teraz nasze dwa zagadnienia i przeanalizujmy jak dobierać słowa kluczowe w seo copywritingu?

Jak dobierać słowa kluczowe w seo copywritingu?

Aby nasze działania SEO były skuteczne musimy dobrać odpowiednie słowa kluczowe. Powinniśmy kierować się tym, jakie frazy są najczęściej wpisywane w wyszukiwarki. Przeanalizujmy wszystkie kombinacje, które może wyszukać nasz potencjalny odbiorca. Musimy postawić się na jego miejscu. Co wpiszemy mając określoną potrzebę? W tym momencie przydatne jest skorzystanie z odpowiednich narzędzi. Dostęp do danych, mówiących o najpopularniejszych frazach, otrzymamy dzięki narzędziom takim jak Answer The Public, Keyword Tool czy Uber Suggest, które zdecydowanie ułatwiają zbudowanie odpowiedniej frazy.

Warto mierzyć nasze siły na zamiary – pozycjonowanie się pod ogólną frazę, która jest pełna konkurencji nie ma sensu, gdyż może to przekroczyć nasze możliwości finansowe i czasowe. W tym celu warto sięgnąć po słowa kluczowe z długiego ogona – z racji ich mniejszej popularności o wiele łatwiej będziemy mogli zagrzać miejsce na wyższych pozycjach i przy okazji przyciągniemy klientów, którzy mają konkretne, szczegółowe potrzeby. Słowa kluczowe w SEO copywritingu spełniają bardzo ważne zadanie, dlatego powinniśmy poświęcić czas na ich odpowiedni dobór oraz późniejsze wykorzystywanie w tworzonych przez nas tekstach.

Słowa kluczowe w SEO copywritingu

Jak wykorzystywać słowa kluczowe w SEO copywritingu?

Czasy, w których słowa kluczowe umieszczano w co drugim zdaniu już dawno są za nami. Algorytmy Google są coraz bardziej inteligentniejsze i potrafią wyłapywać je z kontekstu. Z tego powodu bardzo ważny jest umiar. Nie przesadzajmy z ich ilością i sprawmy, aby każde użycie frazy miało sens i idealnie wkomponowało się w tekst. Zdecydowanie dobrym posunięciem jest jej używanie w nagłówkach H1 czy H2, które mają sporą moc jeśli chodzi o kwestię SEO. Oczywiście nie musi to być tylko treść artykułu. Dobrym pomysłem jest także wykorzystanie słów kluczowych w tytule strony, adresie URL czy meta description (opisie, który pojawia się w wynikach wyszukiwania).

W całym tym zamieszaniu związanym ze słowami kluczowymi mogą przydać się różnorodne narzędzia. Jednym z nich, dostępnym na platformie WordPress, jest wtyczka Yoast SEO. Jej działanie polega na sprawdzeniu, które z kryteriów SEO już spełniliśmy, a które należy jeszcze poprawić. Użycie jej znacznie przyspiesza pracę nad tekstem i ułatwia jego optymalizację pod kątem pozycjonowania.

Pamiętaj, że jeżeli poszukujesz pomocy w tworzeniu treści pod SEO, możesz zgłosić się do nas!

seo a copywriting

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *