Content Marketing — teksty, tłumaczenia, grafiki, Social Media, reklama ADS, pozycjonowanie

Słownik copywritera

słownik copywritera

Słownik copywritera – poznaj podstawowe pojęcia marketingu online

Świat marketingu internetowego jest zbudowany z wielu pojęć, które mogą być niezrozumiałe. Dowiedz się, dlaczego wypełnia się brief, czemu służą słowa kluczowe z long taila oraz jak odpowiednio wykorzystać storytelling. W tym artykule postaramy się wyjaśnić wszelkie niepewności i rozwinąć zagadkowe skróty – oto słownik copywritera:

slownik copywritera

ANCHOR

Zwany również anchor textem, a po polsku kotwicą lub zakotwiczeniem. Jest to treść w postaci linka, najczęściej będąca frazą kluczową. Z punktu widzenia SEO jest to istotny element, ponieważ odpowiednie linkowanie pozytywnie wpływa na pozycjonowanie naszej witryny.

BRIEF

To  odpowiednio przygotowany formularz, który jest wypełniany przez klienta. Zawiera szereg wytycznych, którymi kierować będzie się copywriter w trakcie tworzenia tekstu. Uzyskane w ten sposób informacje pozwolą mu rzetelnie wykonać zlecenie, dokładnie tak, jak oczekuje tego zleceniodawca. Tego pojęcia zdecydowanie nie może zabraknąć w dobrym słowniku copywritera.


CASE STUDY

Po polsku nazywane studium przypadku albo analizą przypadku. Jest to szczegółowy opis prezentujący i analizujący przebieg wykonania jakiegoś projektu: ogólnego podejścia do niego, napotkanych problemów, sposobów na ich rozwiązanie oraz osiągniętych rezultatów. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na jego temat, sprawdź jak napisać dobre case study. Przykładowe realizacje znajdziesz np. na portalu Rewolucja HR.


CONTENT MARKETING

Nazywany także marketingiem treści. Jest to strategia działania, skupiająca się na tworzeniu ciekawych i unikalnych treści, takich jak różnego rodzaju poradniki, artykuły specjalistyczne, wideo, infografiki i inne elementy, niosące pewną wartość dla odbiorcy. Jej wykorzystanie buduje zaangażowanie użytkowników i kreuje w ich świadomości pozytywny wizerunek danej marki.


COPYWRITING

Słownik copywritera musi zawierać pojęcie, jakim jest copywriting. Jest procesem polegającym na tworzeniu treści, takich jak merytoryczne artykuły, opisy produktów do sklepów internetowych, teksty SEO, hasła reklamowe, informacje prasowe czy wiele innych. 

DEADLINE

To ostateczny termin wykonania danego projektu czy zlecenia.


INBOUND MARKETING

Po polsku nazywany marketingiem przychodzącym. To strategia, której założeniem jest umożliwienie odbiorcom samodzielnego odnalezienia nadawcy danego przekazu. Powstała w odpowiedzi na tradycyjną promocję, która skupiała się na agresywnej komunikacji jednostronnej. Do działań z zakresu inbound marketingu zalicza się content marketing, optymalizacje pod kątem wyszukiwarek internetowych (SEO), prowadzenie profili w mediach społecznościowych, a także bloga firmowego.


JĘZYK KORZYŚCI

Jest to technika perswazji, skupiająca się na korzyściach dla odbiorcy. Odpowiada na pytanie “Co ja z tego będę miał?”. Koncentruje się na praktycznych zastosowaniach danego produktu czy usługi, a za pomocą odpowiedniego przekazu, wpływa na wyobraźnie klienta. Więcej o tym, czym jest język korzyści, dowiesz się z naszego artykułu “Język korzyści, czyli jaki?”. 


KONWERSJA

Konwersją nazywamy wykonanie przez odbiorcę oczekiwanej przez nas akcji, w odpowiedzi na nasze działania marketingowe. Może być to m.in dokonanie zakupu w sklepie internetowym, założenie konta bądź zapisanie się do newslettera.


LANDING PAGE

Co jeszcze musi się znaleźć w słowniku copywritera? Zdecydowanie landing page! Jest to specjalnie przygotowana strona, na którą trafi użytkownik po wykonaniu konkretnej akcji, takiej jak np. kliknięcie w baner lub link. Landing pages są często elementami kampanii internetowych, a ich celem jest nakłonienie odbiorcy do podjęcia konkretnego działania, takiego jak zapisanie się do newslettera, zakupienie produktu czy wzięcie udziału w konkursie.

słownik copywritera


LONG TAIL

To tzw. długi ogon czyli rzadko wyszukiwane frazy kluczowe. Składają się najczęściej z kilku wyrazów i charakteryzują się niższą ceną i mniejszą popularnością. Przyciągają użytkowników, którzy poszukują konkretnych i szczegółowych informacji, dzięki czemu budują znaczną część ruchu na danej witrynie.

NAGŁÓWKI H1, H2

Słownik copywritera musi zawierać te pojęcia. Są one związane z językiem HTML. Za pomocą parametru H (headline) określa się wielkość nagłówków w tekście, począwszy od największego (1) do najmniejszego (6). Ma to istotne znaczenie podczas pozycjonowania witryny – sprawdź jak efektywnie stosować nagłówki w działaniach SEO.

OUTBOUND MARKETING

To działania związane z tradycyjnym marketingiem. Polegają na docieraniu do odbiorców za pomocą reklamy w mediach (telewizja, radio, internet, prasa), a także reklamy outdoorowej (np. billboardy) lub sprzedaży telefonicznej. Jest to forma, która bazuje na trafieniu do jak największej liczby osób, często niebędących zainteresowanymi naszą ofertą. W porównaniu do inbound marketingu, outbound marketing charakteryzuje się wyższymi kosztami oraz często niższą efektywnością.


SEO

Search Engine Optimization, pozycjonowanie – są to działania, których celem jest osiągnięcie jak najwyższej pozycji danej witryny w wyszukiwarce internetowej, takiej jak Google czy Bing. Składa się na nie wiele elementów, między innymi optymalizacja strony czy link building. Zobacz jak wygląda pozycjonowanie w kontekście content marketingu.


STORYTELLING

Storytelling to opowiadanie historii w ramach tekstów marketingowych.  Dobrze, żeby w słowniku coptwritera nie tylko znalazło się to pojęcie, ale i było często używane. Zwykle wykorzystuje się go do ciekawego przekazania istotnych dla marki wartości. Odpowiednia narracja angażuje odbiorcę i zatrzymuje go na dłużej, będąc efektywną alternatywą dla tradycyjnych treści marketingowych. Więcej o storytellingu pisaliśmy w kontekście e-mail marketingu – sprawdź, w jaki sposób możesz go wykorzystać.


SŁOWA KLUCZOWE (FRAZY KLUCZOWE)

Są to wyrazy wpisywane przez użytkowników w pole wyszukiwarki. Ich odpowiedni dobór wpływa na pozycję witryny w wyszukiwarce. To niezwykle istotny element, który umożliwia dotarcie potencjalnym klientom do naszych usług czy produktów. Więcej na temat słów kluczowych dowiesz się z naszego artykułu.


TARGET

Grupa docelowa, do której ma trafić dany komunikat. W marketingu bardzo ważne jest, aby była ona odpowiednio określona, dzięki czemu działania marketingowe będą skuteczniejsze.


TEKSTY SEO

To wszelkiego rodzaju treści, tworzone z uwzględnieniem zasad SEO. Umożliwia to zwiększenie pozycji witryny w wyszukiwarkach. Z naszego artykułu dowiesz się, jak tworzyć skuteczne treści SEO.

ZBS / ZZS

Są skrótami określającymi liczbę znaków w tekście.

ZZS – liczba znaków ze spacjami

ZBS – liczba znaków bez spacji

To podstawowa jednostka wykorzystywana w copywritingu. Najczęściej w określaniu wielkości zlecenia wykorzystuje się stawkę za 1000 zzs, jednak zdarzają się wyjątki od tej reguły np. określanie objętości tekstu na postawie strony a4 znormalizowanego maszynopisu.

Mamy nadzieje, że nasz słownik copywritera pomógł zrozumieć i wyjaśnić podstawowe pojęcia. Pamiętaj, że jeśli szukasz pomocy w pisaniu ciekawych i angażujących tekstów, możesz skorzystać z oferty agencji marketingowej z Poznania!

copywriter slownik